2014-03-13

Frukost – annars fungerar inte dagen

Frukost. Något man måste äta för att ta sig igenom resten av dagen. Utan frukost fungerar i varje fall inte jag. Personligen kan jag inte äta frukost direkt jag går upp. Måste vänta ett tag. Så länge jag jobbade tvingade jag i mig frukost direkt på morgonen. Annars var det omöjligt att jobba. Det här är min vanligaste frukost.
tekopp
Foto:©nini.tjader.2014

En riktigt stor kopp te. Vilken sorts te varierar. Om det är påse eller lösvikts, eller om det är svart eller smaksatt varierar också. Olika varje dag.

röd grapefrukt
Foto: ©nini.tjader.2014
pressad röd grapefrukt
Foto: ©nini.tjader.2014
Färskpressad röd grapefukt. Eller…

apelsiner
Foto: ©nini.tjader.2014
apelsiner
pressad apelsin
pressad apelsin
pressad apelsin
Foto: ©nini.tjader.2014
Färskpressade apelsiner, 2 stycken. Om apelsinen är stor och saftig räcker det med en.

brödskivor
smörgås
Foto: ©nini.tjader.2014

Två mackor. Pålägg varierar. Här är det en med avocado+salt+svartpeppar, och en med rökt skinka och tomater. Vanligtvis har den ena mackan någon typ av ost som pålägg.

smoothie

Ibland tillkommer en smoothie. Men bara ibland.

smoothie
Foto: @nini-tjader.2014
frukost
Foto: ©nini.tjader.2014
Smoothien gör jag för det mesta på en halv banan, ett halvt äpple, ca 1 dl djupfrysta, tinade, bär som jordgubbar eller hallon eller andra bär, en matsked linfrö, och 1,5 dl Valio vaniljyoghurt (naturell yoghurt är för surt).

Det händer någon enstaka gång att jag gör gröt istället för smoothie. Då blir det antingen vanlig havregrynsgröt eller någon av Paulun's Supergröt-varianter (de är tyvärr i dyraste laget). Med lite röd standardmjölk till och antingen lingon eller äppelmos på.

Intas med pappers-DN som sällskap och P4 Radio Stockholm på radion.
Sedan kan man ta itu med dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar