2014-03-27

Att titta på TV

Jag tittar på TV. Och jag har haft kabel-TV nästan så länge det funnits.
Trots att jag har tre datorer hemma (och 2 iPhones) så tittar jag på TV på TV, inte på dator.
(Men jag har ingen iPad, än).

TV
I mitt vardagsrum. Foto: ©nini.tjader.2014
Jag gillar inte att titta på TV på dator, trots att en av mina datorer är en iMac med 24" skärm, dvs en tillräckligt stor skärm för att det inte ska vara totalt plågsamt att titta på. Men den är stationär. Hur kul är det att sitta på en kontorsstol och se på TV?

Den andra är en MacBookPro. Det är en för liten skärm, 15" (men visst, jag kan koppla den till TVn, jag har alla sladdar och anslutningar för det, men då kan jag ju lika gärna titta på TVn direkt). På resa tittar jag dock ofta på DVD-er på just MacBookPron.

Den tredje är en urgammal iMac, första Intel modellen med 20" skärm. Den bor i sovrummet för att ha att titta på DVD-er på i nödfall. (I övrigt så har den gammal systemprogramvara och ett par programvaror som inte går att använda på nyare operativsystem).

Jag föredrar att titta på en riktig TV, med bra bild och stor skärm. Play tittar jag bara på i nödfall, om jag nu skulle ha missat något.

Sedan i höstas har jag ComHem TiVo. Ni har säkert sett reklamen. Jag älskar TiVo! Trots att många i min bekantskapskrets tycker att det är skit och gammal teknik och inget att ha. Vad jag älskar med TiVo är möjligheten att spela in tre olika program samtidigt, på samma gång som man tittar på något man redan har inspelat. Och att man kan ta tillbaka inspelningar som man raderat. Serieinspelning är också suveränt.

Jag har haft inspelningsbar box i många år. Under de år jag regelbundet jobbade natt (Aftonbladets teknikavdelning) var det ovärderligt. Man behövde aldrig missa sina favoritprogram. Att jag bytte till TiVo från min förra box var dels för att den har fler möjligheter än den gamla boxen hade, dels för att jag fick ett betydligt snabbare bredband och ett bättre trådlöst modem (ingår i abonnemanget). Till ungefär samma pris som mitt tidigare abonnemang. Klar vinn-vinn-situation för en tekniknörd som jag.

Har också en extra box för VHS och DVD uppspelning och inspelning. Den kan spela in till DVD från VHS. Och spela upp bådadera. Har ett antal sparade VHS-er som jag vid tillfälle ska föra över till DVD. Vid tillfälle som sagt. Det är lite tidsödande. 

Har också ett abonnemang på CMore Film. Det ångrar jag att jag tog. Det är ett urdåligt utbud där. Ska säga upp det så snart jag kan. Funderar på Netflix istället.

Hur det blir med ComHem och TiVo framöver är just nu lite osäkert. I föreningen håller vi på och installerar fiber från Botkyrka Stadsnät (boxen sitter redan på väggen, men kabeln ska ner i backen också). De har ett USELT utbud av tjänsteleverantörer. Ingen av de som finns där har ett lika bra utbud som ComHems TiVo. Varken vad gäller TV eller bredband eller telefoni (ja jag har fast telefoni – hur skulle jag annars kunna prata med kompis i Umeå i 1,5 timme för 99 öre?). Förhandlingar pågår om att vi även ska ha ComHem i fibern. Eller ha kvar den utanför fibern. ComHem finns i fibern, men just nu bara för Botkyrkabyggens boende. Jag har ingen som helst lust att byta ner mig till något annat än ComHems TiVo.

Vad jag tittar på på TV? Det tar jag en annan gång.

blogg100

1 kommentar:

  1. Jag tittar med på Tv på tvn o inte datorn. Vi har bara laptops o små skärmar. Just nu står Tv på o visar om vi (LHC) eller Frölunda ska spela vidare. Just nu är det LHC som jag sett sen jag var pytteliten knatte o tvingades följa med pappa:)

    SvaraRadera