2014-03-20

Vardagliga förtretligheter – hushållspapper

Häromdagen skulle jag byta hushållspappersulle i hållaren på väggen i köket.
Tog fram en ny och satte i den…


Det gick inte så bra. Rullen var för lång!
Eftersom jag hade kvar en rulle av den tidigare sorten jämförde jag.


Stor skillnad. Närmare bestämt 4 cm i bredd (längd?).


Så jag satte in rullen av den gamla sorten. Den bor egentligen på en stående pinne på köksbordet. Så här ska det se ut. Den ska få rum. Den längre (bredare?) rullen fick flytta till pinnen på köksbordet.

Sen iväg till ICA Maxi för veckans inköp, vilket nu inkluderade hushållspapper av rätt storlek som passar i standardhållare. Beväpnad med måttband – folk trodde väl inte jag var riktigt klok där jag stod och mätte hushållspapprets bredd (längd?) där på hyllan.

Väl hemma ställde jag förpackningarna bredvid varandra och läste måttangivelserna på plasten.


Till vänster hushållspapper med standardmått. Till höger problem-rullen. Observera höjdskillnaden på 4 cm. Observera också måttangivelserna på förpackningen 22 x . 22 ska vara höjden på rullen när den står för att den ska få rum i en standardhållare för hushållspapper. Den högre är 26 cm. "22" som står där är längden på arket hushållspapper.

Jo jag har kontaktat Lambi Sverige om det och de skickar mig en ersättningskupong för köp av Lambiprodukter och ett returkuvert för inskickning av exempel på problemet. Så de är villiga att titta på problemet. Bra. Jag vill inte gärna byta produkt eftersom jag tycker att deras hushållspapper är bäst.

Under tiden har ICA Maxi i Botkyrka fortfarande en hel hylla med de rullar som inte ryms i en hållare för hushållspapper av standardformat. Det är säkert så i fler butiker. Medtag måttband när du ska köpa hushållspapper.

blogg100

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack ;) . Det var SÅ frustrerande när rullen inte gick att sätta in i hållaren.

      Radera