2014-03-05

Är det verkligen någon som…

nordiska trädgårdar
Är det verkligen någon som använder sig av såna här kodrutor för att antingen ladda hem en app eller för att komma till en webbsida eller göra något annat?

Själv tycker jag bara att de är frustrerande.
Och vägrar använda dem.

Trots att jag är vad nog många skulle kalla ett teknikfreak.
Jag jobbade på Aftonbladets teknikavdelning när de introducerade dem.
De är lika jobbiga att använda idag som då. Rutorna alltså.

Först måste man ha en app som kan läsa dem.
Sen komma ihåg vad appen hette när man ska använda appen (jag har rätt många appar, sorterade i mappar efter användningsområde).
Sen köra igång appen och ta en bild på kodrutan det gäller.
Sen händer det som programmerats in i rutan. I din smartphone. (Vore bra om smartphonens kamera automagiskt förstod vad den skulle göra när man tar en bild av en kodruta).

Just de här gäller nedladdning av appen för den kommande Trädgårdsmässan i Älvsjö den 20-23 mars.

Jag ville ha appen eftersom mässappar gör det lättare att hitta saker man letar efter både före-under-och-efter mässan. Använde senast appen för Stockholm Furniture & Light Fair för just det. Efteråt. När jag skulle hitta vems utställda möbel som jag hade tagit bild på och var intresserad av var men inte hade noterat tillverkare för när jag var där.

Men här gjorde Nordiska Trädgårdar ett kardinalfel på sidan med nedladdningskoderna.
Det fanns inga alternativa länkar till nedladdningen. Men naturligtvis kan man få appen via AppleStore också (var Android användare hämtar appar har jag ingen som helst aning om – jag är Apple only användare).

Jag kommer som sagt aldrig ihåg vilken app jag förväntas använda för att kunna ta del av dessa kodrutor. Jag har nu laddat hem appen via Apple Store.
Jo, jag har kommenterat det på Nordiska Trädgårdars FaceBook sida. Kommer de att lägga till länkar för nedladdning? Vi får se.

Och visst ska jag gå på mässan och trängas med alla vilda sticklingjagande herrar och damer – en väldigt speciell och irriterande grupp människor… Men "trädgård" råkar vara ett av mina intressen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar