2014-03-21

Nu har jag varit på Nordiska Trädgårdar 2014

trädgårdsmässa
Kön för att betala för pelargon- och fuchsiasticklingar. Foto: Nini Tjäder, 2014

Nu har jag varit på Nordiska Trädgårdar 2014 trädgårdsmässa på Stockholmsmässan i Älvsjö.
Trädgårdsmässor är mycket speciella.
Och väldig tröttsamma.
Det var väldigt mycket folk – jobbar inte folk?

Rosa Dramaten med blommönster???? Nej tack! Foto: Nini Tjäder, 2014
I år var mässan i en annan hall än den brukar vara. Jag fick också intrycket att den var större än tidigare år. Dessutom var det mycket bättre ljus i hallen än i den stora A-hallen där mässan tidigare huserat. Det gick att fota utan att bilderna blev gulaktiga och i behov av massvis med efter-redigering.

Alla mina bilder från det här mässbesöket hittar du här.

Pelargoner, pelargoner, pelargoner… Foto: Nini Tjäder, 2014
Jag står inte riktigt ut med mässbesökarna på trädgårdsmässor.
Folk trängs.
Folk går emellan en själv och diskarna med varor som om man inte fanns och plötsligt ser man bara en rygg framför sig. Såg de mig? Nej. Är de medvetna om att det finns andra människor i närheten än de själva? Nej. De är värre än de mobil-zombies jag ofta retar mig på.
De plöjer sig fram för att nå vad det nu är som ska nås.
Folk är som hysteriska för att roffa åt sig just pelargon- & fuchsia-sticklingar.
Det är massor med Dramaten-vagnar i vinkel två meter bakom ägaren så att alla snubblar på dem.
Det är gott om rullatorer och rullstolar. Och folk med jättepåsar och pirror.
Det blir trångt.
Man handlar. Om man kan handla. En egenhet med trädgårdsmässor är att det är väldigt få stånd som tar kort. Man måste ha kontanter… Lite bättre har det blivit, men än är trädgårdsfolket inte riktigt där tekniskt sett. Vi som inte har kontanter handlar bara där de tar kort… de andra får inte våra pengar.
Och man står i kö.

Mina tre nya pelargoner.  Foto: Nini Tjäder, 2014
Tre nya pelargoner blev det. En Årets pelargon (rosa-vit), en förra årets pelargon (mörkröd) och en två-färgad rosa-röd. Tre för 100 kr hos Blomsterlandet (som tog kort). Nu ska de bara överleva tills det blir pelargonväder ute.

Var sugen på ett nytt olivträd också. Men Buketten som hade fina olivträd för 80 kr tog inte kort. Så det blev inget olivträd. Det får bli på nästa trädgårdsmässa i april… En Mårbacka-pelargon måste jag ju också ha.

Varje år säger jag till mig själv att jag ska sluta gå på trädgårdsmässor.
Varje år går jag i alla fall eftersom man så här års är utsvulten på blommor och grönt och bara längtar till varmare tider…

Och mässan i april i Kista blir jag ju "tvungen" att gå på eftersom jag köpte biljett till fel mässa när jag förköpte och köpte till Kista i april istället för Älvsjö den här veckan. Och de har ingen återbetalning. Så jag har en biljett till Kista i april också. Den mässan brukar vara betydligt mindre än den i Älvsjö. Men samma hysteri och trängsel vid sticklingarna…

Alla mina bilder från det här mässbesöket hittar du här.

blogg100

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar