2014-05-31

Grillspett med jordnötssås

Bilden lånad från glimtenigrytan.se

Receptet på grillspett med jordnötssås kom ursprungligen från Restaurang Bali på Östermalm (Sturegatan) som fortfarande existerar. Tror jag fick receptet någon gång på 80-talet. Om restaurangen fortfarande gör den så här vet jag inte.

För 4 personer.

TILL GRILLSPETT
500-600 g benfritt lammkött, kycklingkött, nötkött/filé eller fläskfilé/griskött

TILL MARINADEN
1 matsked lökpulver
1 tesked vitlökspulver
1 dl söt indonesisk soya
saften av en halv citron

Om det går lika bra med hackad gul lök och pressad vitlök i marinaden har jag inte provat (det var ett bra tag sen jag senast gjorde den här rätten).

TILL STEKNING AV SPETTEN
2 msk smör eller margarin eller matolja (EJ olivolja). Eller pensla dem med smält smör eller vegetabilisk matolja för grillning på grillen. Det går lika bra att steka dem i stekpanna på spisen.

Grillspettet
Skär köttet i 2 cm stora bitar. Låt köttet ligga i marinaden ca 1 timme (minimum).

Trä upp dem på spett och pensla med marinaden några gånger under grillningen. Grilltid: ca 8-10min.

Jordnötssås
Halv burk jordnötssmör
1 gul lök, mald (eller riven på rivjärn)
1 pressad vitlöksklyfta (eller mer om du gillar vitlök)
Halv tesked sambal oelek (pasta av rödpeppar, salt och tomat, finns i de flesta livsmedelsaffärer)
1 matsked söt indonesisk soya
1 matsked matättika eller en kvarts citron
1 - 2dl vatten
1 matsked assamvatten (kan uteslutas. Assam är ett fruktmos av tamarind. Används för att syra rätter och till marinad. Man låter hett vatten sila genom assam så blir det ett slags ättika. Ca 10g assam mosas med 2 msk hett vatten. Låt dra halv-1 timme. Sila bort frön och trådar och använd vattnet. Assam säljs i block på ställen som Hötorgshallen eller liknande. Personligen brukar jag aldrig ha i assam, det blir bra ändå).
Saften av en kvarts citron.

Vispa ihop alla ingredienser tills smeten blir tjock som majonnäs. Ät den till spetten.

Tillbehör: Kokt ris (vitt, utan gurkmeja eller curry) passar bra till. Grönsallad på gröna blad, inga kryddor eller övriga ingredienser.

Smaskigt värre, jag lovar. Många kalorier är det i såsen också.

blogg100

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar