2014-05-21

Alla de där projekten…

Alla de där projekten som man tänker att man ska ta itu med när man går i pension… Jo då, jag har också såna. Man tror ju att man ska få så mycket tid över att ta itu med de där projekten. Eh… får man det? Så här 3,5 år senare kan jag konstatera att de flesta av mina projekt fortfarande finns kvar och inte går nånstans egentligen. Det finns ju så mycket annat som pockar på tid även om man varken har barn och barnbarn och husdjur och sommarstuga eller uråldriga föräldrar att ta hand om… Själv halkade jag in i bostadsrättsföreningens styrelse som sekreterare i 2,5 år, och som sammankallande i Miljö- & områdesgruppen, och ansvarig för underhåll och innehåll på föreningens webb (http://www.skacklinge.se). Vid årsskiftet avgick jag på egen begäran från alla föreningsuppdrag då uppdragen började kännas som drygt halvtidsjobb. Tyckte inte att jag fick någon tid över för mitt eget liv. Igår kväll hade vi årsstämma och jag är nu offentligen ansvarsbefriad också för min tid i styrelsen.

Vilka var/är då projekten jag tänkte ta itu med när jag gick i pension? Här är listan, i slumpvis ordning.


1. Scanna in alla lösa pappersfoton i album och kuvert och kartonger.

Här har jag hitintills bara gjort fläckvis insatser när jag velat ha något digitalt som jag vetat var det funnits i pappersversion. Mycket kvar att göra…



Verktyg: Scanner + VueScan + Adobe Photoshop latest version.


2. Scanna in alla gamla diabilder.

Har gjort ett antal lådor, men det är MYCKET kvar.



Verktyg: Diascanner + VueScan + Adobe Photoshop senaste version.


3. Digitalisera alla gamla LP och EP skivor.

Där har jag gjort de flesta. En liten hög LP-skivor kvar och en lite större hög EP skivor. De som redan digitaliserats är sålda.



Verktyg: Skivspelare med inspelningsfunktion till USB-minne + Audacity.


Mina klassiska skivor ska också in eftersom jag vill kunna lyssna på dem i iPhonen. Där har jag inte ens börjat.


4. Digitalisera inspelade kassettband

Det här är inte ens börjat… Bilden nedan är bara ett exempel. Jag har flera lådor med inspelade kassetter, både original och blandband och kassettbrev där kassetterna är det enda som finns kvar från en viss person. Det är ett par år sen han gick bort nu.



Verktyg: Inspelningsmanick för kassetter med sladd man stoppar direkt i datorn + Audacity.


5. Digitalisera inspelade videoband

Har jag inte påbörjat… Bilden visar bara några exempel. Det finns massor av band att föra över. Om jag sen för över alla eller bara ett litet urval får framtiden utvisa.



Verktyg: Philips DVD & VHS spelare med överföringsfunktion från DVD till VHS och från VHS till DVD + DVD-skivor. Extremt tidsödande för den gör det i realtid…

Samtliga projekt tar mycket tid för att de spelar in/konverterar/för över i realtid. Så det blir bara då och då som jag håller på med dem. Har säkert glömt något på vägen…

Det här är bara de tekniska projekten… Har några andra också som har med att sy saker att göra. Och så måla om sovrummet så jag blir av med de hemska gröna tapeterna. Och läsa alla olästa böcker förstås…


blogg100

2 kommentarer:

  1. Hej. Har du VHS banden kvar?
    Skulle vilja köpa dem av dig, är en samlare :)

    SvaraRadera
  2. Nej har inte kvar VHS-banden utom ett fåtal som fortfarande fungerar och som jag inte vill skiljas från. Resten åkte i sop-containerna i våras vid föreningens vårstädning, tillsammanms med alla kassett-band.

    SvaraRadera