2014-05-09

Spara tidskrifter?

tidskrifter

Jag gillar tidskrifter. Särskilt heminrednings tidningar. Det skrev jag om i januari 2012. Men tidskriftsprenumerationer är dyrt. Som pensionär har jag över tiden blivit tvungen att dra ner på min tidskriftskonsumtion. Den senaste jag sade upp var Allt om Trädgård, som jag verkligen gillar, och som verkligen är inspirerande, men… jag har helt enkelt inte råd. Dessutom, vad gäller trädgård, så kommer och går säsongerna och har man då några årgångar av tidningen så är ju hela året täckt… eller?

tidskrifter

Men det finns en dagstidning och en tidskrift jag inte vill vara utan.

Dagstidningen är Dagens Nyheter. Och den ska vara på papper som man kan lägga bredvid frukosten på köksbordet. Jo jag har aktiverat min digitala prenumeration också, men den är bara en nödlösning i de fall jag inte har tillgång till pappersversionen.

Tidskriften är Sköna Hem. Jag älskar Sköna Hem. Kan inte vara utan den. Den har med åren hittat en form som jag gillar och finner inspirerande.

Jag sparar de tidningar jag prenumererar på. Inte för alltid, och inte alla årgångar, men så länge de får rum i bokhyllorna.

tidskrifter

Jag använder IKEAs neutrala tidskriftssamlare i papp. Vita. (Ett tag hade jag svarta men de färgade av sig på hyllplanet då man drog dem ut och in). Numera heter de FLYT. När jag köpte mina hette de POP. De är prisvärda och håller länge trots att det bara är wellpapp. Jag har massor av tidskriftssamlare av den här sorten i förrådet eftersom jag sparade på fler tidskrifter och fler årgångar där jag tidigare bodde (det var större där och jag hade ett dedicerat arbetsrum). Förmodligen kommer jag inte att behöva köpa några nya tidskriftssamlare någonsin mer i livet…

Nu hanterar jag det så att när det inte går in fler tidskriftssamlare på hyllplanet där en viss tidning står, så går innehållet i den äldsta tidskriftssamlaren i pappersåtervinningen. Först bläddrar jag förstås igenom de gamla numren innan de åker ut. Det KAN ju finnas något värt att spara där. När en går ut, får en ny, tom tidsskriftssamlare plats och ytterligare några tidningar kan komma dit. Så det totala antalet sparade tidskrifter växer inte längre.

tidskrifter

blogg100

2 kommentarer:

  1. Har också prenumererat på och samlat på en hel del genom åren... Men nu lånar jag frekvent stora tidningshögar på biblioteket istället...

    SvaraRadera
  2. Tveksamt om vårt lilla bibliotek i Tumba skulle ha stora högar av tidningar att låna ut… om alls.

    SvaraRadera