2014-05-13

Facktugg


Bilden ovan passerade i mitt Facebook flöde igår.
Som den nörd jag är tycker jag att texten är vansinnigt rolig ;).
Men det får mig att tänka på allt det facktugg vi svänger oss med i olika branscher, IT-branschen inte minst. Vissa begrepp kan vara svåra att förklara för de som inte vet så mycket om datorers hemliga liv, som de ovan… Det kan till och med vara så att en del förstår dem precis så som i ovanstående bild.

Andra begrepp som ofta behöver förklaras är de här:
arbetsminne = korttidsminne
hårddisk = långtidsminne

Och så finns det vissa begrepp som diskuterats en del på sistone (i alla fall i vissa kretsar), som är intressanta och värdiga att gräva djupare i (vid ett annat tillfälle), som:
• digital kompetens
• digital inkontinens
• digital detox

Något alla som använder en dator borde lära sig en gång för alla:
Man sätter inte på datan, man sätter på datorn.
Det är skillnad mellan data och dator.
Dator är maskinen.
Data är det som sparas på maskinen.

Bilden lånad från Internet.
Och så några Dilbert jag sparat över tiden, om lösenord.


blogg100

1 kommentar:

  1. Jag hade en gång i tiden när jag körde Windows ett litet program som låg i notifikationsområdet. Minns inte vad det hette, tror det vara Babelfish eller nått i den stilen.
    Men det översatte och definierade ord bara man högerklickade på dem, man kunde lägga till olika ordböcker, bland annat fanns det några fackterms ordböcker. Idag använder nog de flesta en Google sökning.

    Här är för övrigt en xkdc om lösenord:
    http://xkcd.com/936/

    SvaraRadera