2014-05-28

Pelargonerna på uteplatsen


Nu är pelargonerna utflyttade till uteplatsen och står där dygnet runt. Förhoppningsvis är det slut på frostnätter nu (jo, jag vet de kan komma ända in i juni här i Stockholmstrakten).


Just den här rosa köpte jag i förra veckan på ZETAS. ZETAS är dyra, men de har plantor med kvalitet och alltid växtgaranti.


Den ovan köpte jag på trädgårdsmässan i Älvsjö i mars. Det är "Årets Pelargon". Den fick stå inne till alldeles nyligen i väntan på varmare väder. Men den klarade det jättebra. Kraftig och bra planta.


Den här ovan är faktiskt mörkröd, men det framgår inte av bilden. Det är förra årets "Årets Pelargon", eller "kärlekspelargon" som de ibland kallar den. Också köpt på trädgårdsmässan i Älvsjö i mars.


Även den här köptes vid samma tillfälle. Lika stor och fin den. Tre för 100 kr kunde jag ju inte motstå…


Det här är en Mårbacka som jag köpte på trädgårdsmässan i Kista i april. Hade för mig att Mårbacka hade enkla blommor, inte dubbla, och inte så här bollformade, men… Den är också ganska stor.



De här röda är svåra att fotografera i solsken. De blir extremt röda… Fyra stycken för 100 kr hos Rydells utanför Ica MaxI i Botkyrka. Jättefina, kraftiga exemplar. De bor i en större balkonglåda som hänger på kortväggen på min uteplats (bakom dörren till höger på bilden nedan – inte ditsatt när bilden togs – det ändrar sig snabbt där på uteplatsen just nu).


Jag älskar pelargoner av alla de sorter så det blir nog någon mer så småningom om jag ser en intressant sort. Förra året köpte jag pelargonsticklingar från Odla.nu – jättefina, men det tog sådan tid att få dem att bli av någorlunda storlek, så det gjorde jag inte i år. Frösådd har jag inte heller tålamod med. Det sägs att man kan spara frön från sina pelargoner från ett år till ett annat, men… nej, det är inget för mig.

Om någon dag slår kaprifolerna ut. Två stycken finns det på hörnet bakom parasollet, helt ihoptrasslade med varandra. En vanlig rosa-vit och en orange. Båda är från tiden då jag bodde två trappor upp i Vårby Gård. Hur länge jag hade dem där minns jag inte, men jag har sett dem på gamla foton från 2005. De är äldre än så. Där bodde de i krukor på min balkong och övervintrades med frigolit och bubbelplast runt krukorna. Planterade dem där på hörnet, direkt i marken utanför uteplatsen, i oktober 2009, strax innan jag flyttade hit (hade nycklarna i förväg). De har vuxit en del sen dess…

blogg100

4 kommentarer:

  1. Jag gillar också pelargoner! I år köpte jag såklart årets pelargon och Aquarello samt doftpelargon med rosa blommor (och de trivs nog bäst inomhus verkar det som) och Stellena rose som blommar ute på altanen. Fint! Förra årets pelargon trodde jag var den där ljusgula varianten som jag köpte? Men som växer konstigt och inte vill blomma i år i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den ljusgula var förrförra årets pelargon ;). Den kommer nog så småningom, men den är svårare än många andra verkar det som. Har haft en - innan den blev årets pelargon. Den hängde med i två säsonger, sen ville den inte mer. Köpte just idag en doftpelargon med rosa blommor. Den får stå kvar i påsens skydd över natten (ute). Det är lite kallt idag.

      Radera
  2. Det kanske inte är meningen att pelargoner ska vara gula? Känns inte rätt liksom. Och då vill de väl inte leva kantänka. Precis som sönderavlade hundar o andra djur inte mår så bra till slut, så kanske pelargoner inte heller mår så bra i alltför konstlad form?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också haft den tanken. När jag letade efter fakta om gula pelargoner hittade jag den hör sidan http://www.alltompelargoner.se/ . Mycket intressant där men inte just om de gula är så att säga sönderavlade eller inte…

      Radera