2014-05-15

Dra-maten

Foto: ©nini.tjader.2014
Det här är min nuvarande Dra-maten. Kommer från Ikea. Kostade SEK 149 för Ikea-family-medlemmar då det begav sig. Jag har haft många över åren. Dyrare, och billigare. De håller inte i all evighet. Den här har hållit förhållandevis länge.

Min första skaffade jag när jag bodde i radhuset i östra Skogås i slutet på 80-talet (flyttade därifrån 1992). Det var en bra bit att gå till och från affärerna i Skogås centrum och bussen gick inte så ofta att man ville stå och vänta på den. Jag tröttnade helt enkelt på att armarna kändes som orangutang-armar av att släpa matkassar. Det var också slitsamt för både axlar och armbågar. Visst, i början tyckte även jag att det kändes lite fånigt att dra runt med en dra-maten – det gjorde väl bara pensionärer? – men fördelarna övervägde snabbt över den känslan.

Idag drar "alla" i princip runt med dra-maten vagnar när de ska handla eller forsla något från punkt A till punkt B. Både unga, äldre, medelålders, kvinnor, män, alla… I alla fall i de förorter jag bott i sedan min första dra-maten. De enda som man inte så ofta ser med dra-maten är gubbar i 30-40-årsåldern. Annars så… alla kategorier.

Jag vet dock ett par kvinnor i min närhet som vägrar. En av dem går hellre flera gånger till affären och bär än att skaffa och använda en dra-maten. För att de tycker att det är så oglamoröst att dra runt på en… De skulle aldrig kunna tänka sig att gå omkring med en…

Utan min dra-maten skulle det vara svårt att handla mat och en del annat. Den är en verkligt bra uppfinning och jag skulle inte kunna tänka mig att vara utan den.

Min nuvarande dra-maten börjar böja sig mellan hjulen och håller väl inte länge till. Det är ju tungt att släpa runt med potatis,  grönsaker, mineralvatten etc. Max 20 kg säger Ikea att den ska ta, men jag har säkert kört betydligt mer i den emellanåt. Varje gång jag tar den av bussen är jag rädd att den ska lägga av och packa ihop.  (Hade en dra-maten en period som ständigt tappade ena hjulet när jag skulle av och på bussar eller tunnelbana… inte kul).

Senast jag var på Ikea kollade jag efter hur deras nuvarande modell av dra-maten såg ut. De ändrar ju modell, mönster, färger med jämna mellanrum. De brukar finnas uppe på Ikea Family-avdelningen. Men jag såg ingen alls… Hoppas innerligt att de inte slutat med dem. Nej det har de inte. Nu heter den KNALLA och finns i tre färger, kostar SEK 199 i IKEA Family-pris. Annars SEK 279. I skrivande stund 22 stycken svarta på lager, men inte de andra. Då vet vi det.

blogg100

2 kommentarer:

  1. Nu för tiden finns det ju rätt snygga dra-maten så förstår inte varför man inte kan tänka sig att använda en sådan istället för att gå flera gånger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med. Men det är själva idén att gå och dra på en dra-maten hon är emot…

      Radera