2014-06-01

Inte bara pelargoner

Petunior och novemberkaktus, foto: ©nini.tjader.2014
Jag har inte enbart pelargoner på uteplatsen, även om man skulle kunna tro det från de bilder jag tidigare visat på just pelargonerna. (Runt hörnet, bakom kaprifolerna, skymtar solstol och min odlingslåda).

På utsidan av räcket har jag tre lådor med röda petunior. Eftersom jag bor i marknivå och inte har några grannar under kan jag ha lådor på utsidan av räcket, vilket man inte kan på en balkong med granne under. Jag vattnar dem också från utsidan. Enklast så.

Petunior, foto: ©nini.tjader.2014
Det sneda trädet är ett självsått äppelträd, helt sterilt, blommar aldrig. Jag formklipper det varje år så det är platt mot insidan och utsidan och på höjden så det inte går upp till grannen ovanpå. Det ger bra solskydd på uteplatsen. Det verkar inte heller påverka mina astilbe i rabatten, så det får stå kvar.

Novemberkaktus, foto: ©nini.tjader.2014
På räcket – som är tillräckligt brett att ställa blomkrukor på – står min gamla novemberkakturs (ursprungligen tre plantor från Ikea, för många år sedan). Den fick flytta ut häromdagen. Och blev helduschad i torsdags när det regnade i princip oavbrutet i 24 timmar eller så. Den trivs med att vara ute. Förra sommaren var första gången den var det. Den blommar som en tokig i augusti efter att ha fått vara ute hela sommaren.

Cobea scandens/klockranka, foto: ©nini.tjader.2014
På den nymålade väggen har nu spaljén (från Ikea för en del år sedan) fått komma upp igen och häromdagen köpte jag en Cobea Scandens (klockranka), med blå blommor hos Zetas. Jag har ofta klockranka på väggen om sommaren eftersom den växer så snabbt. Regnet häromdagen hade den inga problem med.

Tyvärr upptäckte jag igår när jag planterade en squash-planta och en pumpa-planta i krukan att klockrankan var bruten allra längst ner strax ovan jord. Jag vet inte om det hände vid hemtransporten på bussen eller vid planteringen. Den har fått "förband" där i form av maskeringstejp och jag hoppas det gör att inte hela plantan dör. Den brukar vara rätt bra på att komma igen, men läget för brottet är på ett ställe så hela plantan skulle kunna dö. Om pumpan och squashen (små sorter) blir något där får vi se. Det är uteplatsens varmaste och soligaste hörn.

Förra året hade jag änglatrumpeter här (de hann aldrig blomma och dog med första frosten). Året innan hade jag en slags mer eller mindre misslyckad frösådd av blomman för dagen som aldrig blev riktigt bra. Så nu var det åter dags för klockranka. Det finns även klockrankor med vita (snarare ljusgröna…) blommor, men jag föredrar den blå.

Njurvinda, foto: ©nini.tjader.2014
På uteplatsen hänger också en njurvinda. Jag fick äntligen tag på en grön i år igen. Tycker den är vackrare en den lätt silverfärgade. Ännu är den liten, men den får långa rankor och pyttesmå gröna blommor som knappt syns.

Stjärnöga, foto: ©nini.tjader.2014
Precis där man går in på uteplatsen står en stor kruka med tre stycken stjärnöga. Två röda och en vit. Just nu har den vita nästan inga blommor. Härdig och bra blomma. Klipper man bort vissnade blommor direkt så kommer det hela tiden nya fram till sen höst.

Basilika Yemenite, foto: ©nini.tjader.2014
Basilika Yemenite, eller röd basilika, eller sibirisk basilika…  En väldoftande basilika med rödaktiga blad, törstig, med vackra lila blommor som humlorna älskar. En sån har jag varje år, för humlornas skull. Förmodligen kan man äta bladen också… I bakgrunden de gula penséerna som stått där sedan i mars någon gång.

Lykta, foto: ©nini.tjader.2014
Uteplatsen har också fått en ljuslykta på hörnet under de två stora kaprifolerna. Här brukar jag annars ha någon slags hängväxt, men det är lite för mycket av kaprifolerna i år för att det ska fungera.

Vit femtunga, foto: ©nini.tjader.2014
En vit femtunga har också tillkommit. Brukar ha blå femtunga, men i år blev den vit eftersom den är direkt ovanför lådan med fyra röda pelargoner… Femtunga är en snäll blomma om man bara vattnar den regelbundet. Blommar hela sommaren. Man ser på den om den är törstig, då hänger allting och ser ut som om den skulle dö. Men den kommer snabbt tillbaka så fort man vattnar den.

Fyra röda pelargoner, foto: ©nini.tjader.2014
Det här är de röda pelargonerna nedanför femtungan. Det som ser ut som vitt på bladen är gult frömjöl som blev så då det regnade på den i torsdags.

När jag var på Zetas kunde jag förstås inte motstå att skaffa en till pelargon. Det blev en doftpelargon med ljuslila blommor. Den bor tillfälligt ovanför de röda pelargonerna, bredvid femtungan, men den ska nog inte vara där. Den syns inte på den platsen. Förhoppningsvis blir den också större med tiden.

Doftpelargon, foto: ©nini.tjader.2014
Ute i rabatten står tillfälligt en kruka med fem röda tagetes. Jag älskar röda tagetes. De är lite svårare att få tag på än de gula/orange som jag däremot tycker är ganska tråkiga. Tageteskrukan får flytta in på uteplatsen, på golvet vid pelargonväggen, när de två krukodlade, röda Trädgårdssolbrud 'Moreheim Beauty' jag beställt från Odla.nu kommer.  De ska ner på den här platsen. Har bara reserverat platsen i rabatten med krukan…

Röd tagetes, foto: ©nini.tjader.2014

blogg100

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar