2014-06-24

Trots vädret så…

vit femtunga
Vit femtunga
Trots vädret, det vill säga kylan, så växer det där ute – även om man själv för tillfället drar sig för att gå ut eftersom det är så kallt.

Ovan är en vit femtunga (ja den heter så) som jag köpt på ZETAs. Har varje sommar haft en femtunga på uteplatsen. Snälla blommor. Man ser också direkt om de är törstiga för då hänger de svårartat. Vattna och de kommer tillbaka inom en halvtimme-en timme lika fina som innan. Tidigare år har jag bara haft blå femtungor, men nu finns de även i vitt, rosa och gult. Jag gillar den blå, men vete sjutton om inte den vita är vackrare.

ruccola
Ruccola.
På uteplatsens räcke odlar jag ruccola i två runda, låga krukor. Frösådd. Funkar jättebra. Förra årets frö. Förra året sådde jag ruccolan i odlingskragen. Den kom upp – och blev nästan omedelbart uppäten av några glupska kryp. Hann inte ens testsmaka den… Så i år får den bo i kruka. Fungerar betydligt bättre.

röd tagetes

röd tagetes
Röd tagetes.
Det här är röd tagetes. Den enda sort jag gillar av tagetes. De röda är rätt häftiga. Tog lång tid innan jag hittade några röda i år. Förra året fanns de på ICA… Jag har sex stycken i en stor, vit kruka. Förra årets röda tagetes såg inte ut så här så jag antar att det finns olika sorters av de röda tagetes.

kryddväxter
Kryddväxter
Citrontimjan, vanlig timjan, slätbladig persilja, marockansk mynta… växer också så det knakar. I utkanten på den odling finns 2 små pumpaplantor och 2 små squashplantor. Det är ett experiment för att se hur det blir och om det går…Plantorna ser likadana ut så de har var sin skylt så man vet om det ska bli en pumpa eller en squash. Båda är små sorter med runda frukter.

Romansalladen och salladsärtorna i odlingskragen bakom uteplatsen växer så det knakar, men de har jag just nu inte någon färsk bild på.


Det vore ju trevligt förståss om man kunde använda grillen utan att varken frysa ihjäl eller bli dränkt av regn… En gång hitintills har den använts i år. Bästa regnskyddet för grillen (när den är avsvalnad) : en Ikea-påse, stora storleken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar