2014-06-10

DIY Pilgrenar i kruka

fläta pil
Foto av sida med artikel om pilflätning i grannens veckotidning.

Det har blivit allt mer populärt med flätade pilgrenar i krukor eller som galler-staket eller andra utsmyckningar. Jag har också sett alla dessa blomkrukor med nedstuckna, ihopförda pilgrenar på de trädgårdsmässor jag besökt de senaste åren. Var gång har jag tänkt att det där måste man väl kunna göra själv? Hur svårt kan det vara? Nämnde det för grannen som råkade ha läst i sin veckotidning hur man kunde göra.

Vad man behöver är färska pilgrenar från ett pilträd som behöver beskäras på våren. Pilträden får långa nya grenar varje vår som man kan klippa av hela vägen in för att få trädet vackrare under resten av växtsäsongen. Grenarna växer ut igen så det är ingen fara alls med att det ett tag ser "naket" ut. Vi har ett sånt pilträd vid föreningens lekplats som behöver ansas varje vår. Så här såg det ut efter ansning i mitten på maj i år.

pil. pilträd, pilgrenar
Det ansade gamla pilträdet. Foto: ©nini.tjader.2014

Jag försökte en gång för något år sedan med grenar som inte var helt färska och det går inte alls bra, de blir hårda om de inte får vatten. Då hade jag fått för mig att jag skulle fläta en korg. De stela pinnarna som blev kvar har jag sen använt som blomstöd i rabatterna och som skydd mot att katterna ska gräva upp rabatterna.

Årets avklippta pilgrenar fick stå i en hink med vatten i nästan en månad eftersom det inte gick att göra något på uteplatsen eller i dess närhet så länge som fasadmålarna höll på. Men grenarna höll sig färska i hinken med vatten som då och då fick påfyllning. Under tiden hann de flesta av pinnarna få rötter. Vilket är jättebra, för de ska ju rota sig i den kruka man placerar dem sedan, eller direkt i jorden utomhus.

Häromdagen gjorde jag första försöket. Grenar med rötter, kruka med raka kanter, vanlig plantjord ända upp. Så här blev det.

pil, pilgrenar, pilkruka
Pilkruka, enklaste sorten. Foto: ©nini.tjader.2014
Klippte av topparna på grenarna med sekatör. Snodde ihop dem upptill med en mindre, mjuk pilgren. I mitten av krukan stoppade jag ner lite krassefrö, När blommorna kommer upp blir det som i en liten bur… Det blir väl fint? Nu är det bara att vattna regelbundet och ta bort de grenar som kommer att växa ut nedtill på pinnarna, men behålla de som kommer i övre delen, så blir det som en krona av dem. Säger de som redan gjort det…

På Bauhaus igår konstaterade jag att de tar 149 kronor för en sådan här kruka av enklaste sorten, minsta storleken, 60 cm. Varför inte göra det själv om man har tillgång till pilgrenar?

Jag har många grenar kvar, men de får stå ett tag till i hinken med vatten. Fick slut på jord… Får se vad det blir av resten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar