2014-12-13

Var finns stearinljus med 16mm diameter?

menora
Foto:©nini.tjader.2014
I måndags när jag var i Skärholmen och klippte mig, var jag också in på Myrorna för att lämna av en kasse avlagda kläder som jag visste att jag inte skulle använda igen. När jag hade gjort det och vände mig för att gå ut igen fick jag syn på menoran ovan. Tung. I mässing. Skitig. Massa skräp och stearin i ljushållarna. Lite sned, men inte så farligt. 75 kronor. Bara för att den är lite sned är den så billig, sa kvinnan i kassan. Så jag köpte den. Har alltid velat ha en menora, dvs en sjuarmad ljusstake av den här typen.

Ren och putsad men fortfarande lite sned står den nu och väntar på att få ljus. Udda storlek på ljushållarna. Var hittar man stearinljus av 16 millimeters diameter? Jag har finkammat internet utan resultat. Verkar som att jag antingen får köpa för stora ljus och karva ner dem till mindre storlek, eller för smala och stoppa fyllning runt dem. Det närmsta jag hittat är Liljeholmens lykt- och lucialjus med 19 mm diameter. Tror jag såg såna hos ICA Maxi.

Menora betyder lampa på hebreiska. Den står på ett glasfat för att inte lämna avtryck på bordet.

menora
Foto:©nini.tjader.2014

 #blogg24
#blogg24 – 13/24

2 kommentarer:

  1. Hej! Hittade du passande ljus någonstans? Nu är det jag som letar till en gammal ärvd ljusstake :)

    SvaraRadera
  2. Nej. Jag använde julgransljus.

    SvaraRadera