2014-12-15

Tog in lite natur

gran
Två små granar i en vas. Foto: ©nini.tjader.2013
Det senaste i inredningsreportage just nu är att man ska ha en hel minigran i en vas…
Nu har jag också det.
Två stycken närmare bestämt. Med rötter och allt.
Det var massor av lera och jord på rötterna så den ska få ramla av först, sen ska de få nytt vatten. Eller mår den kanske bättre om den ursprungliga leran och jorden till viss del finns kvar?
Grannen och jag gjorde en räd i närområdet med medhavd sekatör, liten spade och plastpåse och försåg oss. (Ja, jag vet att man egentligen inte får göra så…).
När vi ändå var ute i det kalla, klara vädret där det till och med fanns lite sol en stund, hämtade vi även hem lite tall-kvistar.
Förhoppningsvis håller både gran och tall i alla fall över jul.
Annars får jag väl ge mig ut igen…

tall
Tall i en vas. Foto: ©nini.tjader.2014
Just nu finns det inga dekorationer varken i granarna eller tallkvistarna. De ska få acklimatisera sig först innan jag hänger dit lite kulor.

gran, tall
Tillfällig placering. Foto: ©nini.tjader.2014


Bakom granarna står för tillfället en Dimorphotheca/African Daisy (minns inte vad den heter på svenska) som jag flyttat in från uteplatsen för att den inte skulle frysa bort. Den är nämligen full i blomknoppar… Den har stått på uteplatsen sen i mars någon gång. Den får stå här tills den vissnar ihop (vilket alltid sker förr eller senare med ett-åriga uteblommor som man tar in).
 #blogg24
#blogg24 – 15/24

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar