2014-12-06

Ninis knäck i mikrougn

Bilden lånad från internet
Ibland gör jag knäck till jul.
Då använder jag det här receptet från min egen webb. Det receptet har i många år varit oerhört populärt runt jul. Det är enkelt och går fort och blir gott.


Ninis 7-8 minuters julknäck i micro


ca 50 knäckar (ca 30 st om man inte tar med ströbröd och/eller hackad mandel)
1 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 dl vispgrädde
0,5 dl hackad mandel (jag gör den utan mandel)
ev 0,5 dl ströbröd (jag tar aldrig det)
0,5 tsk bakpulver (tar jag aldrig heller)

Den här julknäcken är det enklaste, snabbaste och godaste i knäckväg jag gjort – i mikrougn förståss.

Om du vill göra mer knäck – gör flera omgångar. Dubbla aldrig receptet nedan. Innan du börjar, ställ ut så många knäckformar du tror ska gå åt på en bricka.

1. Blanda socker, sirap och grädde i en hög form eller kanna. Det är viktigt att det är högt eftersom knäckkoket sväller uppåt när det kokar. Kärlet ska vara mikrovågssäkert och tåla minst 130 grader C. Observera att de flesta plastskålar INTE är mikrougnssäkra.

2. Tillaga utan lock, 750 W/högsta effekt i 7-8 minuter. Smeten ska vara ljusbrun och skummande när den är klar.

[3. Vänta någon minut (inte för länge, det stelnar fort) och rör sedan i mandeln och ev ströbröd och bakpulver. Ströbrödet gör knäcken drygare och bakpulver gör den porösare. (Själv hoppar jag helt över det här steget). Du kan också lägga hackad mandel direkt i knäckformarna innan du häller i smeten där.]

4. Häll eller klicka upp smeten i knäckformar. Var försiktig – det är hur hett som helst och man bränner sig illa om man får knäcksmet på sig.

Låt knäcken kallna och stelna.

Förvara i plastburk med lock i kylskåp med smörpapper mellan lagren med knäck så håller den sig fräsch och god länge (om man inte tänkt äta upp den med detsamma).


 #blogg24
#blogg24 – 6/24

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar