2014-12-05

Mörkblå väggar i sovrummet

sovrumsvägg
Foto: ©nini.tjader.2014
Så här (ovan) såg väggarna i mitt sovrum ut innan målning.
När jag flyttade in här för fem år sedan var väggarna melerat, ljust militärgröna. Tapeten är en billig sort i dålig kvalitet. När jag tog bort dekorationen på väggen bakom sänggaveln följde stora delar av tapeten med. Satte dit den vid ett tillfälle som ett alternativ till sänggavel, men också för att dölja en del skavanker i tapeten.Jag var beredd på att tapeten skulle följa med om jag tog bort dekorationen. Hade testat tidigare.

Jag har ogillat den gröna färgen på väggarna sen jag flyttade in och tänkt att jag måste göra något åt dem. Jag gillar grönt i naturen men vill inte ha det i min inredning (utom på levande växter).

väggfärg, sovrum
Foto: ©nini.tjader.2014
Nu har jag gjort något åt det och målat över tapeten.
Testade först med en liten testburk på 0,35 L färg i den kulör jag valt.
Det blev bra.

väggfärg, sovrum
Foto: ©nini.tjader.2014

Nu har jag målat tre väggar av fyra.
Den fjärde väggen är till största delen dold av tre garderober och två små Expedit (som står ovanpå varandra) och en skjutdörr. Jag tar den väggen snart.

Att skyddstejpa och måla tar inte särskilt lång tid, trots två strykningar.
Vad som tagit mest tid har varit att tömma bokhyllor och ta ner vägghyllor och flytta runt där det skulle målas.

Jag är nöjd med resultatet. Jättenöjd faktiskt. Den mörkblå färgen ger rummet ett nytt lugn.

Innan jag bestämde mig för mörkblått surfade jag både runt på Pinterest och googlade på "darkblue walls" för att se hur det skulle kunna bli.

Att det just i år är inne med mörka färger på väggarna är en slump.
Det här är färgblandningen jag använt.

färgblandning, mörkblå
Foto: ©nini.tjader.2014


 #blogg24
#blogg24 – 5/24

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar