2014-12-30

Glögg och nyponpulver

glögg, glöggkryddor, nyponpulver
Foto: ©nini.tjader.2014
Ok. Det här är förra årets glögg. Och förra årets glöggkryddor.
Ingen vits att ta undan dem så här års eller hur?
Båda öppnades i år.

Den röda flaskan med dalecarlia glöggen från Blossa är riktigt god. Likaså är glöggkryddorna med tranbär (från ICA, bäst före 31 juli 2014, men vadå? inget fel på dem) som passar bra till just den här sortens glögg. Jag är ingen storförbrukare av glögg, därför blir den ofta kvar något år extra. Förrförra årets glögg gjorde vi slut på i början av den här säsongen. Med lite tur går förra årets åt under den här säsongen. Årets Blossa variant har jag inte köpt. Lockades inte av lavendelsmak i glöggen.

Burken med MOVO nyponulver är en ganska ny bekantskap. Innehållet använder jag mot vissa ålderskrämpor som smugit sig på med åren, nämligen artros i händerna. Vårdentralen tyckte att jag skulle prova och ge det en månad. Om det fungerade skulle jag inte behöva något annat mot de onda händerna. Det fungerar kan jag rapportera. Allt ont i händerna är borta och även svullnaden över knogarna. Väldigt skönt att slippa ha ont i händerna. Eftersom den här bara kan blandas med kallt (annars förstörs ämnena) blir det lite begränsat vad man kan ha pulvret i. Det är ju inte särskilt gott. Funkar med yoghurt, funkar inte med juice eller vatten. Funderar på att köpa en burk kapslar också. Då är det bara att slänga in i munnen och svälja. Det verkar finnas massvis med olika sorters pulver på marknaden. Exempelvis var det en butik sist när jag skulle köpa ny burk och den här sorten var slut just hos dem som tyckte jag skulle köpa nyponpulver med svartpeppar i… nej tack. Jag gick till en annan butik istället. Finns i hälsokostbutiker och på nätet.

Pulvret är i dyraste laget tycker jag. Men det är faktiskt värt det för att slippa ont i lederna. Om man ska tro allt som skrivs om det hjälper det mot allt möjligt… mot onda leder vet jag i alla fall att det hjälper. I alla fall för mig.

Nej, man kan inte ha nyponpulver i glögg. Och nej, det kan inte ersättas med nyponsoppa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar