2014-12-11

[TBT] När man hade eget arbetsrum på jobbet…

nini, dd, kontoret
Nini på DD, maj 1995.

[TBT – Throw Back Thursday] 


Bilden ovan togs i maj 1995. Jag arbetade då på DD Data Distribution AB vid Medborgarplatsen i Stockholm. Eget rum med utsikt över Medborgarplatsen. Jag var utbildningsansvarig och utbildare på DD. Jag höll diverse olika kurser på Macintosh för våra kunder. Både "det här är en mus"-kurser för nybörjare, avancerade kurser i MS Word och en hel del annat. Över tiden tog kurser i grafiska program över mer och mer.

kontorsrum
Ninis kontorsrum på DD, april 1995.
Så här såg rummet ut utan mig i bild.
Lyxen att ha eget rum på jobbet… med utsikt över Medborgarplatsen. Härifrån såg (och hörde) jag faktiskt Anna Lindhs sista tal från Medborgarhusets trappa. Det var bara snett över torget.
Senare bytte jag rum och ännu senare delade jag rum med kollegan Patrik som vare ute-tekniker.

kurslokal, dd
En av DDs kurslokaler, april 1995
Vi hade tre kurslokaler. Samtliga med Macar. Just i det här rummet har jag tillbringat väldigt många timmar med att hålla kurs för DDs kunder (och med att uppdatera system och installera program och rensa efter hållen kurs). Förutom de två skärmarna i taket, fanns det en neddragbar projektorskärm som visade vad kursledaren gjorde. Jag arbetade på DD i cirka 16 år (1989-2005).

Idag är det inte många som har egna kontorsrum. Den lyxen försvann där under 90-talet någonstans. De flesta av oss började antingen dela rum, eller fick kontorslandskap helt öppna för omvärlden.

Hemma hade jag i många år en Macintosh SE… Bilden är från november 1993. Svart-vit 10" skärm. Den fick vi som anställda hos ett Apple-center köpa till specialpris och med special-kredit via Apple för 15.000. Sålde den sedan till en ex-kollega som skulle använda den som print-server och skaffade mig en nyare Macintosh.  I bakgrunden skymtar en bläckstråleskrivare av Apples eget märke. Det har blivit många olika Macintosh över åren, och skrivare, både på jobbet och hemma. Något annat operativsystem skulle jag inte kunna tänka mig.

nini, hemmakontor
Nini i hemmakontoret, november 1993.

 #blogg24
#blogg24 – 11/24

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar