2014-12-07

Hur ska ett vinglas se ut?

vinglas
Foto: ©nini.tjader.2014
Jag trodde länge att ett rödvinsglas skulle ha en inbuktning upptill, som på de två glasen ovan.
Det var först när jag behövde köpa nya vinglas (eftersom de gamla höll på att ta slut) som jag upptäckte att såna glas inte längre finns att få tag på. Inte någonstans. De två ovan är vad jag har kvar. Ett av de större. Tre av de mindre. Det till vänster var Ikeas tidigare modell för rätt länge sedan. Det till höger kom från Åhléns om jag minns rätt.

vinglas
Foto: ©nini.tjader.2014
Alla glas i alla affärer är numera raka i form, med bara en liten lutning inåt upptill. Det till höger med blå fot har jag för mig att jag köpte på Åhléns för ganska länge sedan. Redan då hade vinglasen "raknat".

vinglas
Foto: ©nini.tjader.2014
Storleken och formen på vinglasen varierar enormt. Tydligen kan man dricka rödvin eller vitvin i vilken sorts glas som helst… Av vilken form som helst. I vilken storlek som helst. Eller?
Glaset till vänster är ICA Maxis (ICA Hemma) nuvarande rödvinsglas. Det i mitten minns jag inte var jag köpte det. Har haft det ganska länge. Det lilla med blå fot såldes som vitvinsglas, samma serie som det ovan som såldes som rödvinsglas. Bara storleken skiljer dem åt.

vinglas
Foto: ©nini.tjader.2014
Glaset till vänster är Ikeas nuvarande vitvinsglas. Det enda som skiljer det från deras rödvinsglas är storleken. Det för rödvin är minimalt större. Om man inte ser dem bredvid varandra går det inte att skilja dem åt. Jag trodde att jag köpte rödvinsglas och såg inte förrän jag kom hem att det stod vitvinsglas på kartongen.

Glaset i mitten är ett arveglas med silverkant från Johansfors glasbruk. Jag har bara tre (3) kvar av dem. De är sköra. Minsta slag mot kanten gör att silverkanten går av och lossnar från glaset. Det gör dem svårdiskade. Jag har desto fler av andra sorters glas i samma serie.

Det till höger trodde jag länge var ett champagneglas… men nu vet sjutton… Vitvinsglas?? Eller?
Vad är det som gäller egentligen för rödvinsglas och vitvinsglas?

 #blogg24
#blogg24 – 7/24

3 kommentarer:

  1. Kommer du ihåg vad vinglaset med blå fot på Åhléns kostade. Såldes 3 st i en förpackning. Vad står det på klisteretiketten på glaset? Haft 12 st, 3 st har gått sönder, söker nu dessa glas och har en säljare. Har för mig att 3 kostade 99:- men det är ju ca 15 år sedan jag köpte dom. Med vänlig hälsning Veronica. 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. 99 för tre låter rimligt för vad de kostade då. Det större rödvinsglaset med blå fot har försvunnit sen jag skrev blogginlägget och tog bilden. Nu har jag bara två kvar av de mindre med blå fot. Och så de höga, smala, där foten ser lite annorlunda ut. Det finns två glas som har klisteretikett kvar, och det är båda av de höga, smala,som jag har fyra stycken kvar av. På etiketten står det Bormiolo Rocco, Italy och har en röd symbol upptill. Syns på bilden ovan. Det var väldigt länge sen jag köpte de här glasen.

      Radera
  2. Tack för ditt svar. Köpte 8 st glas så nu har jag några i reserv, hade inte i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig att jag skulle komma över dessa glas efter så många år. Sökte efter glasen på en Köp och säljsida på Facebook och fick napp. Har också kunnat googla på Bormiolo Rocco som tydligen fortfarande är välkänt och stort inom glastillverkning. 😊

    SvaraRadera