2014-12-02

Ge inte alla skulden när de extrema agerar

Bilden lånad från iternet.
Igår kväll råkade jag kommentera ett inlägg på FaceBook från en av mina FB bekanta. Hon prisade ett förslag i Nederländerna om att alla moskéer borde rivas… Diskussionen är inte slut än – och den gled in på ett sidospår om att hela världen har fel men Israel har rätt – och egentligen kanske jag inte borde sagt något. Just den här gången kunde jag inte vara tyst.

Jag kommenterade att man inte kan tänka så och att det vore fel och att man inte kan dra alla muslimer över en kam. Min inställning är att det är ett feltänk och en fördom när man beskyller alla muslimer och islam för det som dess extremister gör i exempelvis ISIS och Buko Haram, eller de självmordsbombare som utför terrordåd i islams namn. Det är lika fel som när man beskyller alla judar för något som Israel gör, eller alla kristna för något som en extremgrupp kristna gör. Eller alla män i Indien för de våldtäkter som utförts.

Extremgrupperna är inte representativa för den större gruppen av de som tillhör en viss religion eller de som bor i ett visst land. Lika mycket vidrigheter har utförts i trons namn (och i chauvinismens namn) både av kristna och judar som av muslimer och hinduer eller vad folk nu kan vara. Som jag ser det är merparten av de krig, konflikter och förföljelser etc. som sker i världen resultatet av fördomsfullhet och enögdhet i den ena eller andra religionens namn och en ovilja att lyssna och förstå den andra sidan.

Själv är jag ateist sen barnsben och tillhör ingen religion. Jag lämnade statskyrkan samma dag som jag fyllde 18, vilket råkade vara samma år som man först kunde göra det utan att gå över till något annat trossamfund. Jag gjorde det av övertygelse. Det är länge sedan nu.

Trots det vill jag ändå stå för att alla ska ha sin frihet att tro på vad man vill och att få göra det fritt. Utan att bli beskyllda för vidrigheter som någon extremistgrupp utför och bestraffas i dess ställe.

Tyvärr är det svårt att diskutera med folk som bara ser ena sidan av något.

 #blogg24
#blogg24 – 2/24

3 kommentarer:

  1. Gillar inte heller kollektiva "sanningar" där individen totalt glöms bort.
    Hamnade själv i en liknande diskussion på fb i helgen om flyktingar. Det blir så svårt att diskutera när humanism och politik blandas och när diskussionen går in i personangrepp och att någon har alla "fakta". Över huvud taget svårt att diskutera om någon absolut ska ha "rätt" och helst övertyga alla andra. Kan vi inte bara utbyta åsikter, lära lite av varandra?!
    Orsaker till konflikter och elände kan vara religion, men ofta tycker jag att det är ett mischmasch av traditioner, kultur, politik, makt, territoriella krav....och ingen minns riktigt vad det hela började med!

    SvaraRadera
  2. Du har helt rätt ;). I det här fallet tog jag framför allt upp just religion eftersom diskussionen på FB kom från en kommentar på en förslag i Nederländerna att alla moskéer borde rivas och att islam är skyldigt till allt ont…

    SvaraRadera
  3. Jag startade en sådan diskussion på FB (utan att det var riktigt meningen) ang abort för ett tag sen... Håller med fullständigt, om vi nu inte har samma åsikt, kan vi inte bara utbyta argument och försöka se om vi kan lära oss något istället för att bara "HA RÄTT". Ser fram emot mer av dig!

    Håller förresten med om att man kan inte döma alla av en viss religion pga dess extremister....

    SvaraRadera