2014-12-01

När det är som mörkast…

ljusdraperier, ljusslinga
På uteplatsen. Foto: ©nini.tjader.2014
När det är som mörkast på året – eller i varje fall nästan som mörkast – är det skönt att man kan hänga upp ljusgirlanger och ljusdraperier både ute och inne, och stjärnor med mera. Det är ju säsong för det. Idag när de flesta säsongsbelysningar också har LED-lampor drar det ju inte ens särskilt mycket el.

julljus
I vardagsrummet. Foto: ©nini.tjader.2014
Inte för att jag firar jul – för det gör jag inte – men för att det lyser upp och gör det lite mer hemtrevligt än säsongen i sig själv. Och jag lider av mörkret. Efter en november med cirka 3 timmars solsken i Stockholms-området kändes det särskilt bra att ta fram och hänga upp all säsongsbelysning.

julstjärnor
 I köket. Foto: ©nini.tjader.2014
Till det kommer stearinljus och blockljus i alla dess former. Ger både ljus och värme och trivsel.

ljushus, ljusdraperi
 Vardagsrumsfösntret. Foto: ©nini.tjader.2014
Ljushusen har fått flytta till vardagsrumsfönstret efter att jag kastade ut tre pelargoner som såg så trista ut att jag inte orkade titta på dem längre. På bilden är det inte tänt i ljushusen. Min vanliga fönsterlampa i mässing fick hänga kvar i år och fick sällskap av två röda jättekulor med guldglitter på. Den andra kulan är bakom panelgardinen till vänster.

ljusstad
 I vardagsrummet. Foto: ©nini.tjader.2014
Flyttade på ljushusen till vardagsrumsfönstret för att få plats med den här belysta staden (med LED-belysning) från Ikea ovanpå lägsta bokhyllan. Den har fått ett par batteridrivna ljus vid sidan av. Också från Ikea, men från förra året.

julstjärna
 I sovrummet. Foto: ©nini.tjader.2014
I sovrummet har jättestjärnan från Clas Ohlson (från förra året) fått fylla fönstret. Just nu står det lite skräp runt om som inte ska stå där, men det beror på att jag håller på och målar väggarna i sovrummet. Tre väggar av fyra är klara. Bland annat den runt fönstret som numer är mörkblå istället för militärgrön...

julstjärna
Foto: ©nini.tjader.2013
Och lilla julgranen och adventsbarnen är också framme.

adventsbarn, julgran
Foto: ©nini.tjader.2014
Men jag firar som sagt inte jul. Det har jag inte gjort på många, många år. Jag gillar dock ljusen och stjärnorna. Har till och med bytt ut någon svart-vit kudde till en röd, samt hängt upp mörkröda panelgardiner. Så just nu är mitt hem inte enbart svart-vitt-grått som det brukar vara.

julstjärna
Foto: ©nini.tjader.20145
Cirka tre veckor till. Sen vänder det och ljuset kommer åter. Det ser jag fram emot.

Jag räknar genom att ha antagit blogg-utmaningen #blogg24 som börjar idag. Ett blogginlägg(minst) dagligen i 24 dagar. Det ska jag nog klara av. Klarade ju av 2 x blogg 100 i våras.

 #blogg24
#blogg24 – 1/24

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar