2014-12-18

Ett halvt kilo baklava blev det…

baklava
Foto: ©nini.tjader.2014
Igår passerade jag Skärholmen tillsammans med grannen (hon har bil, jag åker med ibland).
Upptäckte till min stora glädje att Al Shami Sweets nu har butik i ena gången i Skärholmens centrum. Där fanns det alla sorters baklava man kan tänka sig. Det gick ju inte att bara gå förbi utan att handla. Det blev ett halvt kilo baklava för 120 kronor, på medföljande tallrik med skyddspåse, i plastkasse.

baklava
Foto: ©nini.tjader.2014
Medan grannen ryser bara vid tanken på hur sött det det kan vara så vattnas det i munnen på mig bara av att titta på baklava-bitarna. Jag älskar den här sortens bakverk från Mellanöstern. Inte billigt som när det finns på Lidl (deras är OK men inte precis handgjort…). Fruktansvärt gott. Och troligen rejält kaloririkt. Och handgjort.

DN skrev om den här butiken och dess skapare för ett tag sedan i samband med den muslimska fastemånadens slut. Läs artikeln om butiken och dess ägare. Han är från Syrien. Det här är baklava som den ska vara när den är som bäst. De har en FaceBook sida, men det mesta där står på arabiska. Förhoppningsvis fortsätter det att gå bra för dem och att de kan få hit sina anhöriga.

baklava
Foto: ©nini.tjader.2014

Om du vill göra själv har jag en del recept här. Bege dig annars till Skärholmen och ta del av vad Al Shami Sweets har ett erbjuda. Jag håller hårt på de jag köpte och tänker njuta av dem i jul. Nej, inlägget är INTE sponsrat.

Kanske tar jag en bit eller två till fikat i eftermiddag…
 #blogg24
#blogg24 – 18/24

4 kommentarer:

  1. Åh herregud vad sugen jag blev...Nån favorit att rekommendera? :)
    /Mattias i Vallentuna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar de flesta varianter faktiskt. Och de här är äkta vara.

      Radera
  2. Har självt testat flera baklava ställen och är man en riktig baklava älskare som jag så rekommenderar jag starkt Ward AlSham Sweets. Det ligger i skärholmen.
    http://wardalsham.se

    SvaraRadera