2014-12-19

Färdigdekorerat

juldekorationer
Foto: ©nini.tjader.2014
Nu är det färdigdekorerat inomhus. De svart-vita kuddarna i schäslongen i vardagsrummet utbytta mot kuddar med röda inslag. Ljusdraperi för fönstret och ljus.husen på fönsterbrädan.

juldekorationer, gran i vas
Foto: ©nini.tjader.2014
Smågranarna i vas har fått röda kulor.

juldekorationer, tallkvistar
Foto: ©nini.tjader
Tallkvistarna fick vita och silver kulor.

juldekorationer
Foto: ©nini.tjader.2014
I år fick mässingslampan i vardagsrumsfönstret hänga kvar. Den funkar ihop med övriga dekorationer.

juldekorationer
Foto: ©nini.tjader.2014
Bytte gardiner för ett tag sedan från vita till två panelgardiner, en mörkröd och en vit.
Ljusslingan på uteplatsen syns genom fönstren.

juldekorationer
Foto: ©nini.tjader.2014
På låga bokhyllan står en julstjärna (kontsgjord men ser äkta ut om man inte tittar nära), den vanliga ljusstaken men med röda glasmanschetter runt ljusen. Och så Ikeas stadsprofil med LED-belysning. Min ryska 1:a Maj-affisch passar färgmässigt in i jultemat.

juldekorationer, adventsbarn
Foto: ©nini.tjader.2014
På datorbordet vid schäslongen står lilla julgranen med belysning och adventsbarnen.

juldekorationer
Foto: ©nini.tjader.2014
I dörröppningen till hallen hänger en krans med fyra batteridrivna ljus och en mässingskula med värmeljus i (upphängd med ståltråd så en ska kunna gå att tändas).

juldekorationer
Foto: ©nini.tjader.2014
I sovrummet en stor stjärna i fönstret, en mindre på fot på låga bokhyllan, ett rött glas med fyra batteridrivna ljus.

juldekorationer
Foto: ©nini.tjader.2014
På köksbordet frossar jag i mässingsljusstakar och en adventsstake i koppar. Menoran har fått ljus nu. Vita amaryllisen är på sista varvet. En tredje stängel snabbt på väg upp. I fönstret en vit julstjärna och en trött vit pelargon samt några glasburkar med ekollon som jag driver upp.

juldekorationer
Foto: ©nini.tjader.2014
I andra köksfönstret en röd-orange stjärna och en svart el-ljusstake. (Båda från Ikea för en del år sen). Här syns också amaryllis nummer två på väg upp. Den kommer att bli röd.

Saknas på bild: soffbordet i vardagsrummet med alla ljus där.

Av bilderna skulle man kunna tro att jag firar jul… Men, som sagt tidigare, det gör jag inte. Jag firar ljusets återkomst och jag gillar den här typen av juldekorationer. Några tomtar eller änglar kommer inte in i mitt hem…

I mitten av januari, när man börjar se att ljuset är på väg tillbaka, åker allt ner i kartonger igen. Utom amaryllisarna.

 #blogg24
#blogg24 – 19/24

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar