2014-12-09

Det var det där med hushållspapper…

hushållspapper, lambi
Foto. ©nini.tjader.2014

I våras skrev jag om förtretligheten med storleken på Lambi hushållspappersrullar.
Jag har alltid köpt just Lambis hushållspapper eftersom jag tyckt att det är det bästa. Bästa i sugförmåga. Det är svått jag vet det enda hushållspapper där man kan få halv-ark istället för ett stort när man drar av det.

Det senare har inte alltid funnits, men jag tror Lambi (ensamma?) var först med halvarken. När de började med det såldes det i förpackningar om 2 rullar och hette Lambi Gourmet. Och hade normalstorlek. Dvs. att det fick rum i en vanlig standard hållare för hushållspapper. Ni vet, den sort som sitter på väggen i många kök. Jag köpte det i många år. Sen försvann Lambi Gourmet och man blev hänvisad till deras standard hushållspapper.

Deras standard hushållspapper är tunnare än Lambi Gourmet – så det går åt dubbelt så mycket av det eftersom det inte suger lika bra. Eftersom det är tunnare går det också lättare sönder. Produktförsämring som jag ser det.

I våras dök det åter upp en Lambi Gourmet på hyllorna i affärerna och det fick följa med hem till mig. Det var då jag upptäckte att den nya Lambi Gourmet inte får rum i en vanlig, standard hållare för hushållspapper. Det går bara att förvara i en hållare som man ställer på bordet/bänken eller inne i ett skåp, vilket är opraktiskt eftersom man vill ha det när till hands när det behövs.

Tillbaka till rullarna av standard storlek som får rum i hållaren på väggen. En besvikelse. Oavsett om pappret heter Lambi eller Serla (ja Lambi gör Serla också såvitt jag vet – Serla pappret är jättetunt). Nu är det inte bara storleken som är irriterande utan även tjockleken på pappret i rullarna. Det är stor skillnad mellan ett 3-skikts papper och ett 4-skikts. 2-skikts köper jag över huvud taget inte.

Nu har Lambi en stor kampanj för Lambi Gourmet på bland annat FaceBook.
Så jag frågade på deras FaceBook sida:

-----

Varför finns inte Lambi Gourmet i "rätt" storlek, dvs i en storlek som går in i alla standard hushållspappersrullar (22 cm bredd)? Det fanns förr. Nu är rullen bara användbar på bordshållare.Det andra pappret i rätt storlek är för tunt.

--- som svar på det fick jag följande… ----

Lambi Sverige Hej Nini! Lambi Gourmet har större storlek på arken eftersom många upplever det smidigt med storleken vid matlagning. Vi har aldrig haft en Gourmet variant med samma höjd som de vanliga rullarna. Ha en trevlig helg!

--- På det har jag svarat… ---


Jo, det HAR funnits. Den kanske inte hette Gourmet de senaste åren, men den gjorde det förr. Den hade den tjockleken och var 4-lagrad, men hade normalstorlek med delbara ark. Jag köpte den i flera år. Sen plötsligt blev hushållspappret tunnare och fick färre skikt. Eftersom de flesta lägenheter har en rull-hållare på väggen, av standardstorlek, går det inte att använda den större nya Gourmet-rullen där. Jag vill inte ha en grej till på köksbordet eller köksbänken för att kunna använda den större rullen eller ha rullen löst inne i ett skåp. Tänk om. Gör rullar som funkar i standard-hållare. Arken ska vara delbara så de blir små, och man kan ta bara ett halvt utan problem, men de behöver verkligen inte vara så höga/stora. De centimetrarna ger inget mervärde. Tvärtom ställer det bara till problem. Jag har aldrig köpt något annat hushållspapper än Lambis genom åren eftersom det tjockare 4-skikts delbara var så bra. Ingen av de andra som gör hushållspapper har ett lika bra papper. Och jag vill inte ha ett 2-3 skikts… det är för tunt.

--- på det har jag inte fått någon kommentar från dem. ---

hushållspapper, lambi
Foto: ©nini.tjader.2014
Jag vill ha ett Lambi Gourmet hushållspapper, 4-skikts, delbara ark, i normal standard storlek, dvs max 22 cms bredd.

Nu ska jag börja kolla andra leverantörers hushållspapper. Finns det kanske något alternativ hos dem så jag kan sluta köpa Lambis hushållspapper? Jag är ingen storförbrukare av hushållspapper, men när jag använder det vill jag att det ska vara både av rätt storlek, bra kvalitet och fungera/suga bra. Och vara delbart med perforering till mindre bitar.

 #blogg24
#blogg24 – 9/24

8 kommentarer:

  1. Jag tror att det är så enkelt stt de har anpassat produktionen till amerikansk standard. Deras rullar är irriterand 2,5 cm för långa för europeiska rullhållare.

    SvaraRadera
  2. Skrev en lång kommentar på telefonen som bara försvann. Blir det dubbelt får du radera den ena.

    Jag tror att Lambi Gourmet är produktions anpassad för den amerikanska marknaden. Här I Karibien, som importerar mycket från USA, är rullarna 2,5-3 cm för långa för europeiska hållare.

    Lättare att komma med halvdana bortförklaringar än att få amerikanare att använda kortare rullar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle inte förvåna mig om det är en amerikansk standard som är grunden till det. Som med Ikea och påslakan utan hål i översta hörnen. Ikea hänvisar där till att resten av världen vill ha det så. Det blir ju enklare för multinationella företag att göra på det här sättet – och då åsidosätt svensk standard. Vi är ju färre.

      Radera
  3. Det är en djungel i hushållspappershyllan.
    Själv blir jag full i skratt över namnvalet "Gourmet". Ska man äta det?! Eller smakar maten bättre bara av papprets närvaro?
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ;) Ja man kan fråga sig ... Det är nog tänkt att man sk använda det i samband med gourmet mat. De hänvisar själva till att den större storleken är bra vid matlagning…

      Radera
    2. Så korkat! :)
      Och det där med påslakanen är ju ännu mer dumt!
      Fast, jag lärde mig för länge sen ett knep för att få täcket, oavsett hål eller ej i påslakanet. Tvätta det ut och in, skaka ner det runt täcket. Tipset kom från min moster som jobbade på sjukhem och bytte i många sängar.

      Radera
    3. Vad gäller påslakanen har jag testat det där med ut och in. Funkar inte så bra för mig. Jag är för kort för att kunna skaka ner påslakanet över täcket. Det blir precis lika bökigt som att knöla in täcket i påslakanet och sen hålla hårt i båda hörnen med ena handen och korva ner lakanet med den andra. Har tyvärr bara mig själv att lita till för att göra det här. Är man två är det ju inget problem.

      Radera
    4. Ah! Jag är också kort, men brukar ha en pall till hands och låter allt vila mot sängen, så man slipper hela tyngden. Första hörnet klämmer jag fast under ena armen och sen gör jag som när man spelar dragspel :D Petar in de nedre hörnena och skakar täcket till rätta upp och ner. Klart! :)

      Radera