2014-04-16

Under almarna

På 60-talet tillbringade jag flera somrar på te-huset i Kungsträdgården, under de berömda almarna. Tehuset Tetley hette det på den tiden.

1961-08-08

Det var här alla kompisarna fanns. Det var här vi umgicks under somrarna. (Om vintern fanns vi på klubbarna i Gamla Stan och på ett fik där som jag glömt namnet på).  Vi bara satt och pratade och drack te och väntade på varandra. I ur och skur mer eller mindre. I timtal. Det måste ha varit rätt billigt eftersom vi hade råd att sitta där. Snett över gatan fanns toa-bussen. Den behövdes efter allt te.

Det här var innan det fanns mobiler, innan det fanns internet, och sociala medier. Det var alltid en chansning att någon av kompisarna skulle komma. Vi var en rätt stor grupp som träffades där.

Under almstriden (1971) var jag inte i Sverige, så den upplevde jag aldrig. Men jag fick rapporter - via handskrivna brev med frimärke på, vadå epost? – om vad som hände. Hade jag varit i Sverige hade jag troligtvis varit där.

Almarna fick stå kvar. Likaså tehuset. Vad det heter idag vet jag inte. Så sent som i måndags, när jag var förbi och fotade blommande körsbärsträd i Kungsträdgården, stod det fortfarande där.

tehus, kungsträdgården
Foto: ©nini.tjader.2014
tehus, kungsrädgården
Foto: ©nini.tjader.2014

Och Karl XII stod där han alltid stått, med sin mås på huvudet och pekade mot Finland.

Karl XII
Karl XII staty i Kungsträdgården. Foto: ©nini.tjader.2014
På andra sidan gatan sandbadade småfåglarna i solen.

Foto: ©nini.tjader.2014

2 kommentarer:

  1. Jag var också där nästan varje dag. Vi träffades säkert - kanskw käns

    SvaraRadera
  2. Jag var också på Tetley var och varannan dag. Kanske träffades vi och kände varandra? Var en härlig tid.

    SvaraRadera