2014-04-26

Olyssnat – om talböcker

ljudböcker
Foto:©nini.tjader.2014
I ett par vändor har jag tackat ja till bokklubbar med intalade böcker. Problemet med de bokklubbarna har varit att det är nästan omöjligt att gå ur dem om man ångrar sig och är fast med ett abonnemang som kräver att man köper ett visst antal talböcker innan man kan gå ur.

Jag gillar inte talböcker där någon läser för mig.
Jag har försökt flera gånger. Jag har lyssnat mig igenom några stycken på vägen.

Till att börja med tyckte jag det var bra. För man kunde ju lyssna på böckerna medan man gjorde något annat, på en beach, i en solstol eller i kollektivtrafiken. De som har bil – vilket inte är jag – kan lyssna i bilen. Eller lyssna i sängen. Eller när man städar eller lagar mat. Och visst, det är bra för många grupper av människor.

Men det är inte för mig.

Mitt problem med talböcker är att jag alldeles för lätt tappar koncentrationen – antingen för att man börjar tänka på annat då uppläsningen pågår, somnar, eller för att man blir störd av medpassagerare i kollektivtrafiken, eller för att man måste koncentrera sig på vart man är på väg. Jag tappar bort mig med var jag var i boken. Det är inte lika lätt att backa som med en pappersbok där man enkelt bläddrar tillbaka till där man senast var med.

Och så tar det sån himla tid att lyssna sig igenom en bok jämfört med att läsa orden själv. Jag är snabbläsare. Det har jag alltid varit. Så när tålamodet att lyssna tryter, då blir jag uttråkad och börjar tänka på annat. Ond cirkel.

Även uppläsarens röst och eventuella dialekt spelar in. Vissa uppläsare är bra. Andra är mindre bra. Dialekter kan vara väldigt jobbiga vid uppläsning av talböcker.

Min första ljudbok var Jonas Gardells "Fru Björks Öden och Äventyr", uppläsare Jonas Gardell själv. Där var det helt OK med en uppläst bok. Att det just var Jonas Gardell själv som läste upp den, med den inlevelse som bara han kan förmedla, och dessutom sina egna ord. Har kvar de kassetterna… Om jag ska kunna lyssna på den boken igen måste jag först konvertera den till ljudfil på dator… Jo, jag har en slags kasett-till-datorfil apparat (funkar bra, tar lång tid att göra). Men vill jag verkligen konvertera den?

Sen blev ljudböckerna cd-skivor. Mankells "Innan frosten" och Lisa Marklunds "Den röda vargen" ovan är på cd-skivor. Under en period lyssnade jag på den typen av böcker via bärbär cd-spelare. Jo jag har fortfarande två såna… Men vem vill dra runt med en massa cd-skivor? Kopiera över ljudfilerna till datorn och sen in i iPhonen är det som gäller om jag ska lyssna på just de här två böckerna. Har haft fler. Gav bort några för ett tag sen.

Nu kommer ljudböckerna på DVD eller MP3-CD. Med filer för dator inkluderade. De 4 ovan är MP3-CDs, vilket är ett alternativ. Det erbjudandet gick jag på för att få Keplers "Sandmannen" gratis. Men sen blev jag tvungen att köpa tre till innan jag kunde gå ur den bokklubben.

Ännu har jag inte lyssnat på någon av ovanstående böcker. Men jag vill verkligen "läsa" dem alla. Så länge min iPhone har batteriproblem (den bara dör en plötslig död utan förvarning – det är ett hårdvarufel) blir det inget lyssnande. Och jag tror inte de fungerar så bra i min gamla iPod. Möjligen kan jag få in dem och lyssna på dem, men inte hålla reda på var jag är etc. Min gamla iPod har inte de funktionerna (såvitt jag vet). Kan inte byta iPhone förrän i slutet på maj enligt mitt abonnemang, så innan dess blir det inget lyssnande. Varken på ljudböcker eller musik.

blogg100

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar