2014-04-15

Det där med skor…

Mina fötter 2004, Parga, Grekland
Trendskor skadar dina fötter?
Platta skor med tunna sulor förstör dina fötter.
Så har det låtit i radioreportage och i vissa tidningar de senaste dagarna.

Jag tycker det är helt nonsens.
Vad de menar med trendskor är flipflops och ballerinaskor och skor typ Converse.

Är människofoten alltså gjord för att ha skor?
Helst med en liten klack framåt eftermiddagen sa den där "experten" (fotterapeut) på radio häromdagen att man skulle ha om man under förmiddagen gått runt med platta skor. För att avlasta att man hade gått omkring i några timmar med platta skor…
Stopp och belägg… klack? För att avlasta?

Och stoppa i ilägg? Hallå… de flesta behöver inga ilägg.

Det brukar tvärtom vara så att folk skadar sina fötter genom att ständigt gå i hög klack eller med någon form av klack som ställer foten i en felaktig vinkel, dvs inte rakt.
Det brukar snarare vara så att folk skadar sina fötter genom att ha för små skor med för spetsiga tår som trycker ihop foten på ett onaturligt sätt.

Jag kände en gång en kvinna som inte kunde gå i skor utan klack, inte för att de skadade hennes fötter, utan för att hennes fötter var skadade av att ha gått i skor MED klack. Vilket fick som resultat att hon fick ont om hon gick med skor utan klack. Eller barfota.

Jag har breda, nästan foträta fötter. Med höga fotvalv och höga vrister och känsliga hälar. Och en sned lilltå som jag är född med.
Jag har av och till i skoaffärer, beroende på det för tillfället rådande skomodet, fått höra att jag skämt bort mina fötter. För att de är breda och inte gått ner i smala skor med spetsig tå.

Vad är det för fel med det?

Jag har hela livet haft platta skor med plats för tårna.
På somrarna går jag i sandaler eller barfota. Sandaler köper jag från ett postorderföretag i USA (landsend.com – de finns även i England numera men urvalet där är mindre än i USA och med fegare färgval) som har extremt sköna sandaler med bra sula.
Hemma går jag barfota eller i platta tofflor (klacklösa tofflor är periodvis extremt svårt att få tag i) elelr ett apr mjuka sockor (för att jag fryser om fötterna).
Höst och vår mest gympaskor (Asics) eller promenadskor (Asics).
På vintern stövlar med plats för både tår och tjocka sockor.
Vissa år har det varit näst intill omöjligt att hitta sköna skor, utan klack och med plats för tår och vrist. Just nu går det ganska bra.

Visst, fötterna blir bredare av att använda sköna skor utan klack och med plats för tårna.
Vad är det för fel med det?
Är felet att de inte passar in i ett smalt skomode?
Det är väl inget fel med det?
Varför skulle det vara att skada eller förstöra sina fötter?
Eller vill den här s.k. experten få mer klienter som går på salong och fixar med fötterna?

Visst, det är viktigt med bra skor som foten passar i och som är skön att gå i. Gärna som andas och som ger ett bra stöd på stumt underlag (som asfalt). Men säg det då. Det har inte kommit fram i någon av de artiklar som skrivits eller de intervjuer som gjorts i den här frågan på sista tiden.

Jag har inga speciella fotproblem efter snart 71 år. Ibland får jag till och med höra att jag har vackra fötter... särskilt när jag har sandaler.

Människan föds inte med skor på fötterna. Naturliga fötter som mår bra är skolösa… Jag tror inte på att bädda in fötterna med iläggssulor och stadiga material som stöder foten. Låt foten jobba istället så den behåller sin rörlighet. Men jag är ju ingen expert…

Mina fötter, augusti 2013

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar