2016-02-29

Vår inne, iskallt ute

narcisser
Narcisser. Foto. ©nini.tjader.2016
Det är i alla fall vår inomhus… Narcisserna som jag köpte på IKEA nyligen blommar. När de blommat klart kan man förhoppningsvis gräva ner dem i rabatterna ute.

Utomhus är det jättefint på dagarna, + grader och hällande sol. Men nätter och morgnar minus-grader. I morse var det -8°C när jag gick upp. Just nu i skrivande stund -6°C.
Så, inte riktigt vår ännu.
Snödropparna och krokusarna har kommit av sig och bara står där ute och väntar på bättre tider.

pelargonsticklingar
Sex nya pelargoner. Foto. ©nini.tjader.2016
I onsdags var jag med grannen (hon har bil) till Plantagen och inhandlade sex nya pelargon-sticklingar. Fyra röda (pelargonium peltatum "Balcon red") och två doft-pelargoner (pelargonium "Concolour Lace"). Samt pelargonjord. Kändes som det var dags med lite pelargon-vård av de fyra pelargoner som överlevt (så långt) vinterperioden. Två Mårbacka och två vita. Tanken var att jorden skulle räcka också till de små nykomlingarna… men det gjorde den inte. Nykomlingarna får stå kvar ett tag till i sina små krukor. Det kanske bara är bra för rötterna.

pelargoner
Två vita pelargoner. Foto: ©nini.tjader.2016
Kaktusarna har fått flytta in på byrån i sovrummet för att få fram pelargonerna i solljuset. De två vita pelargonerna ser lite ynkliga ut efter beskärning och omplantering i färsk pelargonjord och innan de riktigt etablerat sig i sin nya jord. Men de tar sig förhoppningsvis och börjar skjuta nya skott snart. Som på bilden ser de ut när solen varit på dem. Med lite dusch på bladen ser de snabbt OK ut.

sovrumsfönstret
I sovrumsfönstret. Foto: ©nini.tjader.2016
Kaktusarna klarar nog att stå lite längre från fönstret ett tag. Det handlar ju bara om några månader (slutet av maj?).

vardagsrumsfönstret
Vardagsrumsfönstret. Foto: ©nini.tjader.2016
Det blev trångt närmast fönsterrutan också i vardagsrumsfönstret. Längst bort mina två nerklippta och omplanterade Mårbacka-pelargoner. I mitten sticklingar från Mårbacka-pelargonerna och de vita pelargonerna. Totalt 12 stycken sticklingar. Ungefär lika många fick grannen (Gustavs matte). Det finns ju gränser för hur många pelargoner man kan ha, eller? I och för sig vet man aldrig hur många sticklingar som tar sig…

Närmast blomsprute-flaskan (den turkosa) finns ett mini-växthus med fröplantering av röda tagetes. Har sagt varje år att jag inte ska hålla på med frösådder eftersom jag hitintills aldrig lyckats med dem, men tänkte att jag ändå skulle testa med tagetes i år… Röda tagetes. Kan rapportera att de grott på två (2) dagar och redan är uppe. Räknade inte med att det skulle gå SÅ fort. Färdiguppdragna röda tagetes är alltid svåra att få tag i men de som jag gillar bäst. Tagetes är en jättebra rabattblomma upptäckte jag förra året.

Den här fönsterbrädan har undervärme från elementet och sol utifrån (väster-läge) som silas genom persiennen (som jag inte kan dra upp för ena snöret har gått av – ska fixa det när det blir varmare ute) och är förmodligen idealisk för frösådder och sticklingar.

Den stora plantan i bildens högra hörn är en corokia cotoneaster. Den ser alltid så skräpig ut på bild och är extremt svårfotograferad. Den syns lite bättre på bilden nedan. Den mår bra där och börjar bli riktigt stor.

vardagsrumsfönstret
Fönstret i vardagsrummet. Foto. ©nini.tjader.2016
För att få rum med alla pelargonerna i vardagsrumsfönstret blev jag tvungen flytta bort stora olivträdet. Det får stå en bit in i rummet ett tag. Det står i vägen när man ska ut och in till uteplatsen, men än är det ju inte riktigt säsong att gå ut och in så ofta. Olivträdet har tagit sig bra sen jag klippte ner det förra året. Många nya grenar och blad. Försöker hålla formen på det för det har en tendens att sticka iväg med långa, spretiga grenar.

I övrigt är jag urless på att sitta med höger fot i högläge framför TV-n eller med bok på schäslongen. Foten har nu normal färg (mer eller mindre) och ser inte längre ut som ett jättestort blåmärke (utom på baksidan av vristen och mitt på tårna), men svullnaden är fortfarande kvar. Den har gått ner men det är en bit kvar. Vänster knä har läkt och är inte ömt längre. Längtar efter att kunna gå ut i solen och ta en promenad och att gå till gymet. Men det är inte möjligt riktigt än. Tar mig bara kortare sträckor. Men foten går ner i en vanlig sko nu. På onsdag är det två veckor sedan jag stukade höger fot. Hur lång tid ska det ta egentligen att få ordning på foten?

stukning
Stukad högerfot, 2016-02-28. Foto: ©nini.tjader.2016



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar