2016-02-09

Återbesök på Brännkyrkagatan

brännkyrkagatan44
Porten Brännkyrkagatan 44. Foto: ©nini.tjader.2016
Igår var jag in till stan, Hornsgatan närmre bestämt för att gratis byta ut ett antal apple-laddare. När jag ändå var i trakterna, gick jag förbi Brännkyrkagatan 44. Känns fortfarande som hemma. Men så är det också den plats jag bott längst på.

brännkyrkagatan44
Porten Brännkyrkagatan 44. Foto: ©nini.tjader.2016
Här växte jag upp och bodde tills jag flyttade till förorten. Pappa bodde kvar tills han gick bort. Porten ser väldigt pampig ut på bild. Innanför går trappen en halvtrappa upp och rakt fram finns hissen, till vänster finns dörren ner till källaren och tvättstugan. Vi bodde mot gården, två trappor upp. Var tvungen kolla vad som stod på lappen på porten. Det var information angående sprängningar för bergvärme.

brännkyrkagatan
Brännkyrkagatan. Foto: ©nini.tjader.2016
Fortsätter man Brännkyrkagatan i riktning mot slussen kommer man till det här partiet. Här lärde jag mig cykla. Här sprang vi som galningar när vi var små, grabbarna på gatan och jag (det fanns nästan inga tjejer i mina kvarter). Här slog jag sönder knäna en gång när jag snubblade på kullerstenen.

brännkyrkagatan
Brännkyrkagatan. Foto: ©nini.tjader.2016
Här är riktningen från Slussen-hållet mot där jag bodde. Under en period asfalterade man över kullerstenarna. Men man ångrade sig senare och återställde dem. Det är ju förståss så här det ska se ut, även om det är svårare att gå på.

Det här är min barndoms kvarter. Men idag skulle jag inte vilja bo i stan. Varken där eller någon annanstans. Jag vill se träd och växter och vädrets skiftningar och ha nära till naturen. Det gjorde man inte på Brännkyrkagatan. Särskilt inte i en lägenhet mot gården.

Huset byggdes 1927 och hade både vattentoa och centralvärme, något som var ganska ovanligt i kvarteret även när jag växte upp.. På andra sidan gatan var det exempelvis toa på gården och inget varmvatten (hade klasskamrater där). Numera är det tydligen bostadsrätter i min barndoms hus. Kostar sisådär 4 miljoner för en tvåa… Då var det hyresrätter hos privatvärd. Stambyte har de tydligen också gjort.

Mer om Brännkyrkagatan hittar du här.

1 kommentar:

  1. Hej Du måste ha missförstått lappen på något vis. Bergvärme borrar man ett antal djupa hål för. Så var det sprängning så var det för annat ändamål. Eftersom jag råkar veta.

    SvaraRadera