2016-02-27

Dags för orkidéer igen

orkidé
Vit phalaenopsis, brudorkidé, Foto: ©nini.tjader.2016
Nu blommar orkidéerna igen, allihop. Samtidigt.

orkidé
Gul phalaenopsis, brudorkidé. Foto: ©nini.tjader.2016
Alla mina orkidéer är av sorten brudorkidé, phalaenopsis. Lättskött och mångårig och blommar om och om igen. År efter år.

orkidé
Min äldsta orkidé. Foto: ©nini.tjader.2016
Det finns många myter och råd om skötsel vad gäller orkidéer.

Har hört talas om att orkidéer kan få ull-löss. Mina har aldrig haft ull-löss. Eller några andra löss. Har jag bara haft tur? En granne (Birgitta) fick löss på sina.

Mina står i orkidéjord, och de får vatten lite då och då. Uppifrån. Jag håller inte på och sänker ner dem och dränker och låter torka etc. som en del föreslår. Jag vattnar som vanligt. Dusch? Njae. Någon gång ibland kanske.

Oftast vattnar jag utan gödning… Jag HAR orkidégödning men glömmer oftast bort att ge dem det. Det enda vad gäller vattningen som är viktigt är att de inte ska stå med vatten runt fötterna. Blir det för mycket i krukan häll av. Annars ruttnar de och blommorna ramlar av om det är blomningssäsong. Mina får vatten kanske var andra, var tredje vecka. Ungefär. Får de för lite eller för mycket vatten under blomningstid vissnar blommorna och faller av.

Foto: ©nini.tjader.2016
Man säger att de ska stå i genomskinliga krukor för att rötterna ska få ljus…
Jag har använt både genomskinliga krukor och ogenomskinliga. Har inte märkt någon som helst skillnad på hur de trivs i antingen det ena eller det andra. Så de får de krukor som för tillfället är/varit lediga vid planteringstillfället. Resultat är detsamma oavsett.

orkidé
Foto: ©nini.tjader,2016
Man säger också att de inte ska stå i direkt solljus och gärna en bit in i rummet… Det gjorde mina en lång period. Då blev det långt mellan blomningarna. När jag flyttade dem till mina köksfönster, och direkt i fönstren, blev det fart på dem. Och de blommar numera betydligt oftare än de gjorde i det tidigare fönstret. Från den senaste blomningen till den nuvarande var det den här gången max två månader.

blomanlag
Blomanlag till orkidé. Foto: ©nini.tjader.2016
En del klipper av de trassliga luftrötterna som väller åt alla håll och ut ur krukorna. Det ska man absolut INTE göra om rötterna lever. Torra, döda rötter kan man förstås klippa av, men annars, ALDRIG.

orkidé
Foto: ©nini.tjader.2016
En del klipper av blomstänglarna när de blommat klart (det kan ta flera månader innan en blomstängel blommat klart). Det ska man inte heller göra, ALDRIG. Bara om blomstängeln torkat ihop och dött klipper man av dem. Annars behåller man dem, tomma. De kan nämligen börja om efter ett antal månader och skjuta nya blommor på de gamla blomstänglarna, eller förgrena dem.

Någon kom med rådet att man skulle ansa de utblommade blomstänglarna och klippa ner dem en bit och att de då skulle förgrena sig och snabbare få nya blommor… Testade det på en av mina orkidéer. Då dog den blomstängeln. Så det rådet tror jag inte riktigt på.

orkidé
Foto: ©nini.tjader.2016
Omplantering? Ja, det kanske man borde göra ibland. Med något års mellanrum. I särskild orkidéjord. Vanlig jord ska de INTE ha. Kan vara lagom när de börjar krypa ut ur sina krukor och det är mer rötter utanför än innanför krukan. Samtidigt kan man passa på att ta bort eventuellt döda rötter. Mina har nog aldrig blivit omplanterade…utom någon enstaka av dem.

Foto: ©nini.tjader.2016
De flesta av oss sätter pinnar i orkidéplantorna och klämmer fast dem mot pinnarna så att blomman blir upprätt. Det är egentligen inte deras naturliga sätt att växa. Deras naturliga sätt är att hänga ner.

Prova att placera dem i en ampel och låt dem hänga över kanten, inga blomstöd. Jag gjorde det en gång men dessvärre gick upphängningen till ampeln sönder och den störtade ner på fönsterbrädan: både blomman och ampeln höll, men dess upphängning (lädersnören) var av. Just den orkidén var rätt tung så den fick inta vara hängande längre. Den är gul och har långa blomstänglar och en härva med rötter. Just nu har jag inte plats för fler amplar så mina orkidéer får vara på fönsterbrädorna i köket.

Titta nära på orkidéernas blommor om du inte redan gjort det. De har riktigt intressanta blommor.

Foto: ©nini.tjader.2016
Orkidéer är nog de mest lättskötta blommor som finns. Kräver inte mycket varken i vatten eller i övrigt. En enda har jag haft död på över åren (den fick för mycket vatten och hämtade sig aldrig). De andra är flera år gamla vid det här laget.

Jag älskar orkidéer. Just nu har jag sex stycken.

orkidé
Foto: ©nini.tjader.2016

1 kommentar: