2016-02-25

Utrotningshotade ting?

För ett tag sedan läste jag en listning om i princip utdöda ting hos Apartment Therapy som var ganska intressant. Jag håller inte med om allt i listan och det kan förståss skilja sig mellan USA och Sverige. Det här en översättning från engelskan.

Här är listan med mina kommentarer.


tjocktv
Tjock-TV. Bild från internet.

Nästan borta
  • tjock-TV-apparater
  • pianos
  • faxar (min helt nya skrivare har inbyggd faxfunktion, skulle inte säga att de är nästan borta)
  • telefonsvarare (som man kunde lämna meddelanden i – det kan jag sakna. Inte för att se vem som ringt, men för att kunna ta emot meddelanden. Finns i princip inte att få tag i längre.)
  • telefonböcker (glömde min iPhone hemma en gång och var helt ställt för jag kom inte ihåg ett enda telefonnummer… beslöt mig där och då att ha en liten handskriven telefonbok som alltid finns med i handväskan. Telefonkataloger däremot behöver man inte längre)
  • adressböcker (se ovan – de viktigaste adresserna etc behöver man ha på papepr om man av någon anledning skulle glömma smart-phonen hemma).
  • kalkylatorer (finns numera i smart phones och/eller på skärm i dator, så en separat dylik behöver man inte längre)
  • VCRs + VHS spelare (om man har VHS band kvar som man vill se igen behöver man fortsatt en spelare. Jag har personligen en som kan spela in mellan VHS till DVD)
  • tryckta kartor (jag älskar tryckta kartor och har flera kartböcker – det är en stor skillnad på översikt på en tryckt karta mot att se kartor på skärm/dator och de är mycket roligare att titta på).

telefon
Dialog telefon. Bild från internet.

Utrotningshotade

  • väckarklockor (jo behövs om man inte använder sin smartphone till det)
  • stationära datorer (beror helt på vad man använder sin dator till. Jag har både stationär dator, bärbar dator och iPad… Använder dem alla, men till helt olika saker)
  • glödlampor
  • fasta telefoner
  • boxar för kabel-TV (där har de helt fel)
  • checkböcker
  • skrivare (där håller jag inte med – skrivare kommer alltid att behövas. Det finns en hel del man kan behöva skriva ut på papper av olika anledningar).
  • frimärken (var gång man faktiskt MÅSTE posta något i pappersform är ett problem om man inte har frimärken eller förfrankerade kuvert).
  • cds/dvds + spelare (jag föredrar fortfarande musik på CD och film  på DVD jämfört med att få dem via molnet. Dessutom är varken musik eller film nåbart överallt via dator/läsplatta/smartphone).
  • stereos (har man skivor behöver man ha en en stereo för att spela upp dem och lyssna på dem. att bara köra musik via internet och musiktjänster fungerar inte i alla lägen).
  • fotoalbum (visserligen gör man inga nya foto-album och sätter in bilder på papper, men man gör ju fotoböcker, på papper)
  • komihåg-block (absolut nödvändigt för komihåg-lappar och inköpslistor. Har testat massor av appar för bådadera, men ingen har varit lika bra som lapp och penna).
  • fast tvål i bit (men det tror jag inte på, det är ju en lyxartikel, och alla vill inte ha tvål på pumpflaska)
  • symaskiner (här är de ute och cyklar – hur ska man kunna sy utan symaskin? eller förväntas man enbart köpa allting färdigsytt?)

sedlaromynt
Sedlar och mynt. Bild från internet.

Sårbara
  • korkskruvar (visserligen kommer många vinsorter idag på flaska med skruvkork, men inte alla. Så länge det finns flaskor med kork i behövs korkskruvar).
  • takeout menyer
  • brevlådor (knappast. Post kommer fortfarande i pappersform och likaså gör tidningar och magasin och reklamblad).
  • sedlar + mynt (inte riktigt än, men än går inte allt via kort eller digitalt)
  • spargrisar
  • matbord (nej, det tror jag inte ett ögonblick på. Ju mer vi umgås i köket, desto mer behöver vi matbord)
  • väggkalendrar (jo, jag använder väggkalendrar. Men även digital kalender. De kompletterar varandra. Väggkalender för översikten, den digitala för påminnelser).
  • böcker (personligen föredrar jag att läsa böcker på papper. Gillar varken ljudböcker eller e-böcker).
  • dagstidningar (jag vill ha mina dagstidningar på papper. Det är pest och pina att läsa dem på skärm. Det gör jag bara i nödfall.).
  • magasin (visserligen finns många magasin som e-magasin av olika slag, och de har väl sina poänger om de är välgjorda, lättnavigerade och med vettiga länkar etc. men jag föredrar definitivt mina magasin på papper).

Spelkort. Bild från internet.

Trotsar oddsen
  • vinyl skivor + spelar
  • brädspel
  • spelkort
  • sopkvastar
  • gjutjärnspannor
  • kaffebryggare (alla sorter som inte har kapslar)

Är det något du skulle vilja lägga till (eller ta bort) från de här listorna? Vilka är du redo att se försvinna och vilka känner du redan nu en nostalgi för och skulle inte vilja se försvinna?

2 kommentarer:

  1. En hel del jag inte alls håller med om. Exempelvis Kalkylator och Stationär dator. När jag ska räkna ihop summor så tar jag fram en riktig liten kalkylator. Inte pillar jag på en smarttelefon och trycker fel var tredje gång. Ska jag sitta och verkligen skriva en text så använder jag ett riktigt tangentbord och sitter på en stol framför en riktig stationär dator. Det är många gånger bekvämare och bättre. Vad som däremot händer om 50 år har vi ingen aning. Smarta telefoner lär vara helt ute i varje fall. Folk kommer att skratta när man säger att dom där dumma tingestarna kallades smarta telefoner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag använder också stationär dator, med 24" skärm, riktigt fullstort tangentbord och mus som sitter fast med sladd. På iPhonen skriver jag nästan aldrig. Något enstaka inlägg på FB kanske och något sms, men inte annars. Samma på iPaden. Hur jobbigt som helst att skriva bokstav-för-bokstav. Och jag läser böcker och tidningar och magasin på papper.

      Radera