2016-02-04

Råtta och humlebon

bulelrplank
Spår i snön. Foto: ©nini.tjader.2016
Igår morse såg jag mystiska spår i snön utanför sovrumsfönstret och undrade vad det var. Stod kvar en stund och tittade.

rat, råtta
Råtta på väg ut. Foto. ©nini.tjader.2016
Då fick jag syn på den.
Råttan.
Avvaktande i planket på väg ut. Möss har jag sett förut i planket. Och grodor/paddor. Men inte råttor.

rat, råtta
Råtta på väg tillbaka till planket. Foto: ©nini.tjader.2016
Snabbt sprang den ut och hämtade lite fågelfrö på marken. Sånt som ramlat ner från fröautomaten som annars brukar tas till vara av koltrastarna.
Snabbt sprang den tillbaka till den plats i planket den kommit ut från.

rat, råtta
Råtta på väg ut. Foto: ©nini.tjader.2016
Sen kom den tillbaka.
Varje gång avvaktade den en stund innan den kom ut och kollade om det var säkert att komma ut.

rat, råtta
Råtta på väg ut. Foto: ©nini.tjader.2016
Ganska söt faktiskt – om man inte vet vilken pest de är och hur de förökar sig och hur de tar sig in över allt genom minsta hål. Tydligen bor den – eller förflyttar sig i varje fall – inne i bullerstaketet. Precis som mössen, grodorna/paddorna och även småfåglarna. Småfåglarna brukar hålla till i den övre delen av staket. De andra där nere vid marken.

Tog bort i princip alla fågelmats-automater igår. Vi har i alla fall nästan inga fåglar sen vårt träd togs bort. Hade ändå tänkt tömma automaterna eftersom vädret förstört fröna. Ömsom varmt och regn, ömsom jättekallt och frost och snö. Och inga fåglar som åt av dem. Det gjorde fröna dåliga. De frön som är kvar på marken får jag inte bort förrän snön är borta och det töat lite mer. De har frusit fast. Om några dagar så.

Kollade idag också om råttan varit där igen.
Men inga nya spår i snön vad jag kan se.
Förhoppningsvis har den sökt sig någon annanstans.

humlebon
Humlebon. Foto: ©nini.tjader.2016

När jag var ute och kollade fick jag syn på att vi igen har humlebon i husets vägg. Då ser det ut som på bilden ovan och nedan. Tidigare bodde humlorna i väggen vid min uteplats men de flyttade i samband med fasadmålningen av huset härom året.

Men de flyttade inte så långt. Nu bor de tydligen i väggen under grannarna Emil och Sannas vardagsrumsfönster. Bara jag kommer åt den platsen (om inte Emil och Sanna klättrar ut genom sitt fönster eller går runt hela huset och passerar min uteplats – idiotiskt sätt att bygga bullerplanket så att det inte går att komma in från andra hållet). Jag ska städa bort det som kommit ut under väggen vid tillfälle. Det gula är från väggens isolering. Det andra kommer från själva bona som tydligen ramlar ner mitt i vintern. Förmodligen börjar de på nytt till våren. Var är de under tiden? Är de kvar där inne?

Humlorna vill vi ju ha kvar. Just här har de nära till vresrosor för föda. Det är bortom "mitt" område innanför bullerplanket så där har jag låtit vresrosorna vara kvar. Mina rabatter är heller inte långt bort.

humlebon
Humlebon som fallit ut ur väggen. Foto:©nini.tjader.2016

2 kommentarer:

  1. Värst vilket djurliv du har omkring dig. Kanske inte så trevliga "grannar". Bra bilder på råttan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Humlebona är inget problem. De bara skräpar ner. Försökte städa bort det på bilderna ovan idag, men det gick inte. Fastfruset. Måste vänta tills det blir plusgrader igen. Råttan ser jag helst att den försvinner. Ja vet ju att de kan ta sig in genom jättesmå hål. Har varit ute och krafsat på snön för att kunna se om den varit där igen. Hitintills inte. De kvarvarande fågelfrön som finns på marken är fastfrusna så kan inte få bort dem just nu. Lite töväder tack…

      Radera