2016-02-12

Kaktusbarn

kaktus
Min stora kaktus. Foto: ©nini.tjader.2016
Min stora kaktus får regelbundet massor av små kaktusbarn. De kommer ut lite var som helst på moderkaktusen. Ibland faller de av. Ibland hänger de bara där och skickar ut rötter rakt ut i luften. Ibland blir de för många.

kaktusplantor
Kaktusbarn, med rötter. Foto: ©nini.tjader.2016
Oftast tar jag bara bort de små kaktusbarnen och kastar dem. Nu när det var dags igen att rensa bort de små kaktusplantorna från moderplantan tänkte jag att jag skulle testa att göra fler plantor av dem. De hade ju redan rötter.

grilltång
Grilltång. Foto. ©nini.tjader.2016
För att hantera de små kaktusbarnen använder jag en helt vanlig grilltång av plast. Ta inte i dem! Småplantorna är precis lika stickiga som sin moderplanta och inte kul att få i händerna. Vanliga trädgårdshandskar brukar inte fungera – taggarna sticker igenom. Man får bra grepp med en helt vanlig grilltång av plast både för att få loss dem från moderplantan och för att plantera dem.

kaktusjord
Så- och kaktusjord. Foto: ©nini.tjader.2016
Införskaffade en påse så- och kaktusjord dels för att plantera kaktusbarnen, dels för att senare använda till pelargonsticklingar och tagetesfrösådd (röda tagetes, svåra att få tag i som färdiga plantor).

kaktusplantor
Kaktusbarnen på plats. Foto: ©nini.tjader.2016
Letade fram en blå ytterkruka från förrådet och en liten innerkruka i plast och hällde i jorden och petade ner kaktusbarnen. Vanligtvis har jag vita krukor till mina krukväxter men den här fick bli blå. Det ska ju vara blått i år i inredningen…

Den här kaktusen kommer ursprungligen från Monicas (R.I.P) kaktusar och jag hade dem då i två krukor. Senare fick de flytta ihop i en kruka. Maffigare så. (Undrar om någon av Monicas systrar numera har ursprungskaktusen?).

kaktusplantor
Nyplanterade kaktusbarn. Foto: ©nini.tjader.2016
Jag borde ha vattnat jorden innan jag petade ner kaktusbarnen. Men glömde det…
För att inte dränka de nya små plantorna duschade jag dem istället ordentligt. Tror det räcker som vattning. De har ju redan rötter. Nu ska rötterna bara väckas så de börjar suga vatten och näring. Förhoppningsvis rotar de sig och börjar växa. Kan bli svårt att se om de växer för just den här kaktusen växer extremt långsamt – utom när den producerar nya plantor. Vad det är för sorts kaktus? Har ingen som helst aning. Om någon vet, informera mig gärna.

Nu är krukan med de nya små kaktusbarnen på plats i det köksfönster som är mot väster.

kaktusplantor
Nyplanterade kaktusplantor. Foto: ©niuni.tjader.2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar