2016-02-02

En ful årstid…

vinterträdgård
Vinterträdgård. Foto. ©nini.tjader.2016
Ja inte är det vackert när snön försvann igen.
En ful årstid. Brunbeige.
De här snöpinnarna har snöröjarna i varje fall inte kört över och/eller begravt i snö.
Och ja, vår julgran står kvar. Med belysning som är på från skymning och i 9 timmar. Den får lysa tills batterierna tar slut.

krokus
Krokus på G. Foto: ©nini.tjader.2016
När snön försvann igen dök krokusarna upp. Men de väntar tills det är varmare och rätt mängd ljus innan de slår ut. Det vet jag sen tidigare. De skulle må bättre med lite snö som skydd dock.

biltvätt
Pågående biltvätt. Foto: ©nini.tjader.2016
Hängde med grannen när hon skulle tvätta sin bil. Alltid lika fascinerande (jag har själv inte bil) när de där stora, orange tvätt-grejorna kommer svepande över bilen och man bara sitter där och ser dem komma och gå.

biltvätt
Pågående biltvätt. Foto: ©nini.tjader.2016
Ren, blank och fin blev bilen.

gustav, katt
Gustav. Foto: ©nini.tjader.2016
Grannens Gustav kommer och går. Just nu är han här igen eftersom grannens vuxne son dök upp hemma och har lagt beslag på Gustavs soffa… Så Gustav är just nu i min soffa. Hindrade honom tidigare från att anfalla en koltrast som åt frö från marken… Men det var roligare att komma in till mig och min soffa än att jaga koltrast.

bildskärm
Så ser min bildskärm ut ibland… Foto: ©nini.tjader.2016
Har problem med min iMac. Som ovan ser den ofta ut vid start av vissa program (Google Chrome, Adobe Bridge och en del grafikkrävande program – men det gick riktigt bra med InDesign igår). Så ser den också ut när den plötsligt "dör" och totalt låser sig och omstart via elknappen blir nödvändig. Den har gjort så länge. Grafikkortet som inte mår bra är min gissning. Det är inget fel på hårddisken.

utsikt
Utsikt från vardagsrummet. Foto: ©nini.tjader.2016
Alldeles nyss var det kallt, frostigt och snöigt ute. Men inget ljus.
Det här är en mörk och ful årstid. Jag vill ha ljus och värme… och grönt därute. Inte brunt och brunbeige. Brunt är en av de fulaste färger jag vet. Inget brunt (eller beige) kommer över min tröskel, vare sig i möbler eller textilier eller annat. Undantag: naturträ.

ben
Tre av fyra ben. Foto. ©nini.tjader.2016
När vi passerade återvinningsstationen häromdagen fick jag syn på detta (ovan) makabra fynd. Benen av något större djur med klövar. Fjärde benet låg en bit längre bort och kom inte med på bilden. Hjort? Älg? Rådjur? Undrar om delar av kroppen låg i den svarta sopsäcken där bredvid… Jag tittade inte efter. Men höll på att kliva på benen då jag skulle kasta returglas i glascontainern. Fult på många sätt det där.

tumvantar
Tumvantar. Foto: ©nini.tjader.2016
När det var som kallast (-17°C) grävde jag fram ett par tumvantar att ha ovanpå smartphone-vantarna. Just de här är handstickade och jag hittade dem på en buss för flera år sedan. Tog hem dem och tvättade dem och använder dem ibland när det är riktigt kallt. De är i alla fall inte fula… ;).

Nu vill jag ha blommor och vår och grönt.

äppelblom
Äppelblom. Foto: ©nini.tjader.2005

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar