2016-03-02

Det där med dieter…

Det finns många dieter där ute.
Personligen tror jag inte speciellt på de flesta dieter.
Inte för att jag testat alla. De flesta dieter är alldeles för komplicerade. En massa räknande hit och dit.
Och en massa no-nos för vad man får och inte får äta om man ska följa en viss diet.

Jag har alltid trott på att äta allsidigt och inte för mycket, i kombination med att man rör på sig. Gör man det är man på den säkra sidan så att säga.
Jag vägrar ge upp bröd, potatis och pasta exempelvis.
Jag äter mycket grönsaker, både råa och ugnsbakade och kokta, men är inte vegetarian.
Jag gillar en god köttbit då och då. Och kyckling. Och fisk.
Smal-produkter bojkottar jag. Lätt-varianter likaså.
Jag bantar aldrig. Men ibland drar jag ner på portions-storlekarna och tidvis äter jag kanske magrare än annars.
Det mesta jag steker tillagar jag med olivolja. Utom wok-mat. Då måste man ha en annan olja.
Jag steker i princip aldrig i smör. Eller margarin. Ska testa att blanda smör och olivolja vid tillfälle. Det lär ska vara en bra blandning.
Men till vissa bakverk använder jag smör. Utom matbröd. Då är det åter igen olivolja.
Jag är också väldigt sparsam med socker, utom i bakning av fikabröd.

Men det finns en diet som verkar vettig. Och det är 5:2 (och 6:1).
Har köpt tre böcker om det för att dels få veta mer om det, dels få tips om hur man kan sätta ihop rätter för att det ska bli 5:2. Visst, man kan hitta allt det på internet, men ibland föredrar jag kokböcker tryckta på papper.

femtvå
Två böcker om 5:2-dieten. Foto: ©nini.tjader.2016
Boken till vänster av Michael Mosley beskriver vad 5:2-dieten går ut på och har också en del kalorilistor etc. Boken till höger av Åsa Swanberg är en receptbok (med en inledning om vad dieten går ut på. Båda böckerna rekommenderar jag varmt.

Det sympatiska med 5:2 är att man bara behöver tänka på vad man äter 2 dagar i veckan. De andra dagarna kan man äta precis vad man vill. Och man kan själv själva välja vilka dagar i veckan man äter "diet-mat".

femtvå
En bok till om 5:2-dieten. Foto: ©nini.tjader.2016
Jag köpte ytterligare en bok om 5:2 och 6:1 lite senare. Den här av Jon Hansson. Också den främst en receptbok. Den kan jag också rekommendera.

5:2 verkar fungera bra om man går in för det. Det är som sagt en sympatisk form av diet som jag ser det. Äta lite två dagar i veckan och precis som vanligt de övriga dagarna. Det passar mig. Inte för att jag kör det här med någon slags disciplin. Det blir då och då någon vecka i taget. Och ibland inte alls.

1 kommentar:

  1. Har hållit på med 5:2 i 2,5 år nu och tycker det fungerar jättebra.
    Lycka till! Tror inte det blir några problem för dig som redan äter så bra.
    Kram Kim

    SvaraRadera