2016-03-06

Nya pelargoner

pelargonsticklingar
Små pelargonsticklingar. Foto: ©nini.tjader.2016
Så var det dags att plantera om de små pelargon-sticklingarna jag köpte hos Plantagen nyligen. De kom i verkligt små krukor där jorden torkade ut på nolltid. Och jag tror att de har vuxit sen de köptes.

krukor
Krukor till pelargonerna. Foto: ©nini.tjader.2016
Plockade fram lite större krukor med fat för omplanteringen. Och åkte en gång till med grannen till Plantagen föra tt köpa mer pelargonjord. Den vi köpte förra gången gick nästan helt åt för omplanteringen av mina gamla pelargoner efter att jag tagit sticklingar på dem.

pelargonsticklingar
Pelargonsticklignar i nya krukor. Foto:©nini.tjader.2016
Nu är det gjort. Alla sex småplantorna har fått nya krukor med pelargonjord och blivit genomvattnade. Förhoppningsvis kan de nu växa bra och inte ruttna bort… Fyra röda och två doftpelargoner. Lyckades få rum med alla sex på olika fönsterbrädor. När de blir större kommer jag förmodligen att flytta ihop dem två i varje kruka, förutom doftpelargonen som brukar ha en tendens att breda ut sig på bredden och det därför blir tillräckligt med en kruka till varje.

pelargonsticklingar
Nyplanterade pelargonsticklingar. Foto. ©nini.tjader.2016
PS. Ljuset är så dåligt idag så det var svårt att ta bilder. De är därför grynigare än vanligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar