2016-03-07

Målarböcker för vuxna

verumcoloring
Färgläggningsblad som reklam. Foto: ©nini.tjader.2016

Det finns en trend i USA för närvarande med målarböcker för vuxna. Ja, du läste rätt. Målarböcker för vuxna. Tanken är att man ska fylla i färg i de olika fälten i bilden.

Nu har trenden spritt sig även hit till Sverige. I senaste numret av Sköna Hem (jag tror det var med den den kom, det var i alla fall där jag hade arkiverat den) låg det med ett reklamblad från Verum, just i form av en målarsida. Tvåsidig. Se bilderna ovan och nedan. Om Verum tänkt att vuxna ska fylla i den, eller barn, framgår inte.

verumcoloring
Målningsblad som reklam. Foto. ©nini.tjader.2016
Även IKEA har hakat på trenden. I alla fall i USA. Du kan ladda ner en hel pdf med fem målningssidor härifrån. Där är det IKEAs egna produkter du ska färglägga.

colorwithikea
Skärmdump av en av IKEAs färgläggningssidor.
Jag ser rapporter på FaceBook från vissa av mina FB-vänner om hur de köper hela böcker för färgläggning för vuxna och hur de sitter där och färglägger som en terapi och avslappning…

Men jag fattar inte riktigt vitsen…

Varför ritar och målar man inte själv som terapi och relax/avslappning? Varför fyller man i färg på redan existerande bilder och tycker att man då är kreativ?

colorwithikea

Visst, att sitta och göra figurer (med eller utan färg) på ett papper kan vara kontemplativt och avslappnande. Jag gör alltid doodles om jag sitter på en föreläsning av något slag. Hjälper mig att koncentrera mig och lyssna bättre. Gjorde jag även i skolan när det begav sig – men det var inte accepterat att man gjorde det under lektionstid.

färgläggning, coloring
Färgläggningsbild.  Bilden lånad från Internet.

Annars ritar och målar jag helst själv. Färglägga andra människors bilder? Nej tack. Jag färglägger helst mina egna bilder. Inte ens när jag var liten gillade jag målarböcker. Varken med eller utan siffror. Redan då föredrog jag att färglägga mina egna bilder.

färgläggning, coloring
Färgläggningsbilder. Bilden lånad från Internet.
Och doodles som den till höger gjorde jag gärna själv, från början. Mer eller mindre komplicerade beroende på hur lång tid man satt där. Ibland blev de färglagda, ibland var det bara linjer med en blyertspenna eller kulspetspenna.

teckning
En av mina egna gamla bilder… @nini.tjader

Men målarböcker för vuxna? Märkligt fenomen…
Här nedan en av mina äldre doodles som jag sparat.

doodle
Doodle by Nini. @nini.tjader


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar