2016-03-25

Glad Påsk!!

gustav
Gustav önskar Glad Påsk! Foto; ©nini.tjader.2016
Ja så är påsken över oss. FaceBook flödet fyllt med tekniker för att marmorera ägg, måla ägg, förgylla ägg, tillaga ägg… Hela veckan har det varit så. Nej, jag marmorerar inga ägg. Något så meningslöst…  Jag äter äggen.

Igår blev det en quiche lorraine  (4 ägg) som blev riktigt lyckad. Till och med pajskalet blev bra. Har aldrig förr gjort en quiche. Gjorde den på fryst julskinka som jag hade i frysen sen i julas. Tre bitar quiche är nu i frysen istället. Har ytterligare en bit fryst julskinka i frysen som jag vid tillfälle ska göra något av.

påskblommor
Påskblommor i snö. Foto: ©nini.tjader.2016

Påskvädret varierar skulle man kunna säga. Häromdagen såg det ut som ovan, dagen efter att jag planterat och satt ut penséer och narcisser och ännu inte hade hunnit ge penséerna jord.

påskblommor
Påskblommor ute. Foto: ©nini.tjader.2016

Påskblommorna klarar dock både snö och måttlig frost. Penséerna har sen dess också fått jord.

gustav
Gustav vaktar min uteplats. Foto. ©nini.tjader.2016
Igår, skärtorsdag, var det dock oväntat fint väder. Soligt och nästan varmt. I alla fall i solen. Gustav satt på räcket till min uteplats och bevakade vad jag gjorde i rabatterna. Jag städade lite i rabatterna och klippte bort gamla blomstänglar från förra året. Och så slaktade jag julgranen och förpassade den till en svart sopsäck. Tippen nästa, vid tillfälle.

Det rör på sig i rabatterna. Lite sol och värme bara så… Pinnarna i rabatten är "kattskydd" så de inte ska gräva upp det som växer… Inte så vackert kanske, men det enda som hjälper. Ser de jord utan skydd så blir det för frestande att använda som katt-toalett och därefter gräva…

rabatt
En av rabatterna. Foto: ©nini.tjader.2016
Igår var det också fullt med fjärilar i trädgården som var överallt på krokusarna tillsammans med bina. Lyckades tyvärr inte ta någon bild på fjärilarna. De var för snabba. Det var den stora, färgglada sorten, med bruna vingar och stora blå "ögon" på.

Jag firar inte påsk, men påskris av björk har jag. Det har precis slagit ut sina gröna små blad. Och laxpudding tänker jag göra framåt söndag. Men i övrigt? Nej, inget jag firar.

Men ha en skön påsk! Så länge jag jobbade såg jag fram emot påsken för att man var ledig från jobbet. Numera är jag ju ledig oavsett helg eller ej.

krokus
Krokus och snödroppar. Foto: ©nini.tjader.2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar