2016-04-16

Trender och explosionsrisk

ikea
Strax innan trend-eventet hos Ikea Kungens Kurva. Foto: ©nini.tjader.2016
Idag var jag på trend-event med Stefan Nilsson, Trendstefan, hos Ikea Kungens Kurva.

trendstefan
Stefan Nilsson, Trendstefan, Ikea Kungens Kurva. Foto: ©nini.tjader.2016
Trendstefan är alltid lika intressant att lyssna på. Och underhållande.

trender
Nu gällande trender enligt Trendstefan. Foto: ©nini.tjader.2016
Följ honom på Instagram (https://www.instagram.com/trendstefan/) och på hans bloggar (http://designbloggarna.se/bloggar/trendstefan/) för mer om hans resonemang.

Fler bilder blev det inte eftersom jag när jag satt där upptäckte att min iPhone 5S plötsligt börjat svälla… och att ljus inifrån kom ut genom kanten…

iphone5s
Svullen iPhone 5S. Foto: ©nini.tjader.2016
Plötsligt hade framsidan börjat lyfta och lossna… och det kom ljus ut inifrån den.

iphone5s
Svullen iPhone 5S. Foto: ©nini.tjader.2016
iphone5s
Svullen iPhone. Foto: ©nini.tjader.2016
Den var inte varm och den brukar inte bli varm när den laddas eller så heller. Misstänkte direkt att det var batteriet. Har genom åren som Mac-servicetekniker sett diverse maskiner med svullna batterier. Framför allt bärbara Macar. Men aldrig en iPhone. Stängde snabbt av den. Man vill ju inte riskera att den exploderar… (vilket den kan göra när batteriet sväller).

Någon rundtur på Ikea blev det inte. Dels för att det var jättemycket folk där (lördag), dels för att det kändes som att jag måste lösa problemet med iPhonen snarast möjligt.

Eftersom jag redan var vid Kungens kurva gick jag efter seminariet direkt ner till Telenor (där jag köpt den). De sa också, stäng av den för säkerhets skull. Och att jag skulle kolla med apple om de hade någon inbytes-service för den alternativt att ta den på försäkringen hos Telenor (självrisk 750 kr).

När jag kom hem kollade jag alternativen. Apple har inget inbyte för den här iPhone-modellen, bara för en tidigare. Hittade en service som heter FixMyPhone som råkar ha butik i Tumba Centrum. De tar ca 449 kr för att byta ut batteriet. Och de gör det på plats. Det få bli imorgon. De har öppet mellan 1100 och 1600.

Nu är iPhonen fullt backup-ad till iMacen och den ligger avstängd på diskbänken (brandsäkraste platsen?). Bilder och kontakter är också backupade till molnet för säkerhets skull. Den här utgiften ville jag inte ha nu… Köpa en ny är inte aktuellt just nu. Jag har bindningstid till i början av november (råkade köpa den en vecka innan Telenor ändrade villkoren för byte av mobil) och jag vill inte ha dubbla kostnader för den. Dessutom är iPhone 5S en riktigt bra modell. Till idag har den fungerat klanderfritt sen jag köpte den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar