2016-01-14

Ögonblicksbilder

Här sitter jag dagligen… Foto: ©nini.tjader.2015
Här, ovan, sitter jag varje dag när jag skriver mina blogginlägg och i övrigt gör något på min stora dator. I ett litet utrymme mellan första hallen och köket. Det här är i hall nummer två, som jag brukar kalla den. På bilden syns förra skrivaren från Samsung, numera återlämnad till NetOnNet och utbytt mot en HP-skrivare med samma funktioner. Samsung-skrivaren fungerade aldrig med mina Macar.

Vy från köket mot min arbetshörna. Foto: ©nini.tjader.2015
Tittar man från andra hållet mot min arbetshörna, ser det ut som ovan. Min gamla scanner står på en pall i köket. Har inte testat scanning-funktionen än i min nya färglaser från HP, så vet inte om jag ska fortsätta använda den separata scannern eller inte. Vi får se.

På mitt köksbord. Foto: ©nini.tjader.2015
Här en liten titt på en del av det som oftast står på mitt köksbord. Här var det fortfarande december och röda ljusmanschetter. De har jag nu tagit bort. Men ljusstakarna och ljusen finns där året runt. Hunden i förgrunden är en "smörhund" i nysilver, hemifrån. Jag har två. Tanken är att man ska lägga smörkniven på den.

Översta hyllan i rullvagnen. Foto: ©nini.tjader.2015
I rullvagnen från Ikea finns diverse saker som inte får rum någon annanstans i köksskåpen. Ramlösa som vart efter åker in i kylskåpet (det ryms bara en flaska där), ett flingpaket som är för högt för alla skåp. En 5 liters dunk med grekisk olivolja. Jag fyller på en mindre flaska från den. Ja jag använder mycket olivolja. En box rött. LAB är ett av mina favoritviner.

Wettex-trasan är där för att jag under en period hade problem med att det blev vatten på understa hyllan i kylskåpet som behövdes torkas upp varje gång man öppnade kylskåpsdörren. Det problemet är nu avhjälpt. Det var stopp i avrinningshålet inne i kylskåpet. Inte nu längre. Var tvungen leta fram handboken för kylskåpet för att lösa problemet. Och det gick ju bra.

småprylar
Prylar i ett hörn av köket. Foto: @nini.tjader.2015
Här ser man tydligt att bilderna är tagna den 23 december… Den lilla almanackan där man manuellt ändrar datum varje dag har varit pappas. Han fick den någon gång på 40-talet när han gjorde ett designjobb åt dåvarande Jacko-bananer (pappa var skyltdesigner). Den hänger med än.

Den lilla ljusblå kub-hyllan är från Ikea och står i ett hörn på en av köksbänkarna för att smala ihop småsaker som man använder regelbundet. De röda och gröna mini-sopbehållarna fick jag på en mässa. Den gröna innehåller diverse gem. Den röda innehåller extra plastmojar (vad kallas såna?) man stoppar i varuvagn hos snabbköpen istället för femma eller tia.

Och ja, jag har vanliga bärbara telefoner, 3 stycken faktiskt. En har jag köpt själv, två har jag fått för länge sen då jag var kund hos Telia som bonus för att jag förlängde abonnemanget. Jag är inte längre kund hos Telia. Mitt fasta telefonabonnemang har jag hos ComHem och har det kvar eftersom det inte kostar mig något. Det ingår med TV-bredbandet.

grapefrukt
Grapefrukt. Foto: ©nini.tjader.2015
I köket finns också alltid en luftig korg med grapefrukt. Börjar varje morgon med en pressad röd grapefrukt (eller två pressade apelsiner om de grapefrukt som just då säljs är av dålig kvalitet).

växtnäring
Blomnäring. Foto: ©nini.tjader.2015
På hyllan i piedestalen väntar blomnäringen, en ytterkruka och en sprayflaska. Lite tidigt än att börja gödsla växterna, men jag tror att mina orkidéer, som just börjat blomma igen, kanske ska få en dos vid kommande vattning. Blomnäring som brustabletter köpte jag på en mässa för extrapris i höstas. Har inte provat dem än. Tyckte idén med brustabletter var rätt bra. Man stoppar dem i rätt mängd vatten och har då rätt dosering av näring.

Det var en liten snabbtitt från mitt kök.

fågel
En liten fågel på en pinne. Foto: ©nini.tjader.2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar