2016-01-22

Äppelchutney

äppelchutney, applechutney
Äppelchutney under kokning. Foto: ©nini.tjader.2016

Häromdagen hade jag två stora skrynkliga äpplen som jag inte ville äta rakt av. Inget fel på dem i övrigt. Inhandlade ett par äpplen till, dels för att två äpplen var för lite för att göra något med, och för att jag ville ha färska äpplen att äta rakt av.

Av de två stora skrynkliga äpplena + ett av de nya (som visade sig ha fått en smäll och inte var så fint när jag skalade det) gjorde jag en äppelchutney av (att avätas till kötträtter, grillad hamburger eller fläskkarré exempelvis).

Jag gjorde halv sats. Receptet är för hel sats.

Ingredienser

1 kilo äpplen
1-2 gula lökar
2 dl vinäger (jag tog vitvinsvinäger)
5 dl socker
1 dl russin
1 msk senapskorn (bruna)
1 bit ingefära
2 krossade vitlöksklyftor
(3 msk curry)

burkar, jars
Rengjorda burkar att hälla chutney i. Foto: ©nini.tjader.2016

Gör så här

• Skala löken och grovhacka den.
• Skala äpplen och kärna ur dem och skär dem i klyftor eller bitar.
• Lägg äpplen, lök vinäger och socker i en kastrull och koka försiktigt upp alltsammans.
• Krydda med ingefära (riv ner ingefäran i kastrullen), senapskorn, krossad vitlök, och eventuellt curry.
• Koka alltsammans tills sockret smält och äpplena mosat sig. Rör om då och då.
• Rengör burkar och häll ner chutneyn i dem och tillslut när det svalnat något.
• Förvara i kylskåp med stängt lock.

äppelchutney, applechutney
Färdig äppelchutney. Foto: ©nini.tjader.2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar