2016-01-15

Ny halsduk av återanvänt garn

Min nya halsduk. Foto: ©nini.tjader.2016
Nu har jag stickat igen. Efter att vad som kändes som en evighet ha repat upp en gammal tröja i något slags ull-mohair-garn så har jag nu stickat en ny halsduk av det. Det tog en evighet att repa upp den gamla tröjan eftersom det här luddiga garnet hela tiden fastnade i sig själv. Och gick av. Så det blev många kortare bitar av det. Jag har mycket mer garn kvar efter att ha stickat min nya halsduk, men vet just nu inte vad det ska bli av det.

Min nya halsduk. Foto: ©nini.tjader.2016
Jag stickade med ganska tjocka stickor, nr 7, till det tunna och luddiga garnet. Jag ville ju ha mycket luft i den färdiga halsduken. Meningen är att den ska vikas in på mitten så man får beräkna antalet maskor efter hur hög man vill att den färdiga halsduken ska bli när man vikt in den på hälften.

Min nya halsduk. Foto: ©nini.tjader.2016
På bilden ser det ut som om den är ihopknäppt där knapparna är, men så är det inte. Den är ihopsydd på den ledden och knapparna är påsydda och har inga knapphål.

Min nya halsduk. Foto: ©nini.tjader.2015
Lite konstig bild det här, men den visar hur den ser ut i profil och baktill när man har den på sig. Tog den via badrumsspegeln vars fäste också kom med i bild.

Min nya halsduk. Foto: @nini.tjader.2016
Meningen är att man ska kunna försvinna in i den och bli varm av den i och med att den håller luft i den lösa stickningen och att den är dubbel. Om man känner behov av att dra upp den över huvudet så går det också. Personligen hatar jag verkligen att ha någonting på huvudet. Jag brukar nöja mig med huvan på min vinterjacka.

Inspirationen till den fick jag från en halsduk jag såg på "tantmässan" i Älvsjö i höstas. Bild nedan. Jag tror den hade knapphål för knapparna. Jag minns tyvärr inte vilket företag som saluförde det här garn-kitet. Den är inte heller lika "hög" som min och kan alltså inte vikas dubbel på det sättet. Däremot kan man ju göra den riktigt lång istället så den kan viras ett par varv runt halsen.

I båda fallen krävs ett garn som inte kliar…

Halsvärmare på mässan. Foto: ©nini.tjader.2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar