2016-08-06

Verbenor…

jätteverbena, giantverbena
Jätteverbena. Foto: ©nini.tjader.2016
I början av sommaren köpte jag tre stycken jätteverbenor på REA hos http://www.vivara.se – varifrån jag normalt inte köper växter, men alltid fågelmat till trädgårdsfåglarna. De har jättebra fågelmat. När paketet anlände såg plantorna ut som ovan. Vit-gul-gröna… de ska vara mörkt gröna. Väldigt krumma, och några hade gått av.

Men vad kan man begära av rea-växter? 20 kr styck + 70 kr i frakt. Våta var de i krukorna så de riskerade i alla fall inte uttorkning under frakten.

jätteverbena, giantverbena
Jätteverbena i balja. Foto: ©nini.tjader.2016
Planterade dem i en triangel i min svarta balja med flera hål i botten. Minns inte just nu om jag hade i leca-kulor eller inte… Baljan med jord i blir tillräckligt tung för att inte blåsa omkull när vätteverbenorna blir höga. Vanliga krukor har en tendens att göra det. Baljan står upphöjd från marken på en gammal "stubbe", dvs en del av en avsågad trädstam. Får den får mycket vatten rinner det snabbt rakt igenom genom hålen i botten.

Annars gillar jätteverbenan att planteras direkt i marken förståss. Där står den ju också stadigt.

jätteverbena, giantverbena
Jätteverbena och vanlig upprättväxande vit verbena. Foto. ©nini.tjader.2016
Ganska snart blev jätteverbenorna – fortfarande ganska små – så gröna som de skulle vara, och började även växa. De fick sällskap av tre vita, upprättväxande, vanliga verbenor vid fötterna, så det inte skulle se så tomt ut där nere. De köpte jag billigt på Bauhaus.

jätteverbena, giantverbena
Verbenor. Foto: ©nini.tjader.2016
När de etablerat sig i baljan började jätteverbenorna äntligen växa och höja sig över de små, vita verbenorna.

jätteverbena, giantverbena
Verbenor. Foto: ©nini.tjader.2016
Någonstans i det här läget, innan den började blomma, fick de mjöldagg på de nedre bladen. Bara jätteverbenorna, inte de vita. Då fick den dels såpdusch, dels plockade jag bort angripna blad manuellt. Fick göra det ett par gånger. Verkar som den nu skärpt sig och mår bra. Läste att varmt och torrt OCH om det blir för vått kan orsaka mjöldagg. Med den varma och soliga sommar vi haft i mina trakter (Tumba, utanför Stockholm), tror jag på det första. Varmt och torrt. Alldeles för torrt. Har aldrig tidigare fått vattna så mycket som den här sommaren.

jätteverbena, giantverbena
Verbenor i bakgrunden. Foto. ©nini.tjader.2016
Nu har den börjat blomma. Humlorna, bina och fjärilarna älskar dem. Svårt att fotografera blommorna eftersom de på grund av sin höjd nästan alltid vajar i vinden.

jätteverbena, giantverbena
Blommande verbena med orange fjäril. Foto: ©nini.tjader.2016
Eller om man lyckas fånga blommorna på bild så blir eventuell fjäril suddig…
Så mellan regnskurarna gick jag ut och tog ett par nya verbena-bilder. Alla nedan är tagna idag. Det var just då vindstilla för ovanlighetens skull.

jätteverbena, giantverbena
Jätteverbena. Foto. ©nini.tjader.2016
jätteverbena, giantverbena
Jätteverbena. Foto:©nini.tjader.2016
jätteverbena, giantverbena
Jätteverbena. Foto. ©nini.tjader.2016

Jag har alltid någon slags verbena varje år. Gärna jätteverbenor. Det är tacksamma blommor som tål det mesta i väderväg. Antingen upprättväxande, eller hängande eller jätteverbenan. De finns i massor av olika färger.

jätteverbena, giantverbena
Jätteverbena. Foto: ©nini.tjader.2016
Visst är de vackra där blommorna svävar högt upp i luften? Nu ser jag dem till och med inifrån köket, genom köksfönstret…

jätteverbena, giantverbena
Jätteverbena med humla. Foto. ©nini.tjader.2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar