2016-08-05

Grater, zester och rivjärn – till vilket pris?

grater, zester, rivjärn
Ikea rivjärn. Foto: ©nini.tjader.2016
Jag har alltid velat ha en riktig grater eller zester eller rivjärn för att riva över en kastrull eller blender eller liknande – vad man nu vill kalla det. Det vill säga, tillräckligt långt för att lägga det på kanten utan att det faller i. Och som ger ett tillräckligt bra resultat.

Hitintills har jag fått nöja mig med mitt mini-rivjärn från Ikea på bilden ovan. Funkar? Ja. Men inte världens bästa. IKEA säljer det inte längre. Det var många år sedan jag köpte det.

grater, zester, rivjärn
DUKA grater, ovansida med skydd i plast. Foto. ©nini.tjader.2016
Igår var jag in på CityGross vid Kungens Kurva för att köpa stor förpackning av Santa Maria malen svartpeppar. Måste dit för att köpa det eftersom ICA inte för den stora förpackningen, bara de små.

Där fick jag syn på en riktigt grater/zester av märket DUKA Kitchen. Nämligen det ovan och nedan.

grater, zester, rivjärn
DUKA grater, undersida. Foto. ©nini.tjader.2016
Dessutom hade det ett överkomligt pris, nämligen SEK 69! Ska jämföras med priserna på original-järnet av den här sorten från Microplane. Det kostar mellan 199-279 beroende på var man köper det. Vilket jag tycker är ett helt vansinnigt pris och inte varit beredd att betala.

Vad är skillnaden mellan DUKAs järn och Microplanes förutom priset? Ingen aning. Men jag nöjer mig med DUKAs grater/zester/långa rivjärn.  Och nej, jag är inte sponsrad.

grater, zester, rivjärn
Microplanes grater. Bild lånad från eBay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar