2016-07-23

Återvinningsfynd

blomkruka
Krukor. Foto: ©nini.tjader.2016

När grannen och jag passerade den lokala återvinningen häromdagen gjorde jag ett fynd. Två stycken terrakottakrukor i hyfsat stor storlek.

blomkruka
Kruka. Foto: ©nini.tjader.2016
De är 25 cm i diameter inuti, och är 21 cm höga.
Vid återvinningsstationen var de fyllda med varsin extremt död växt, en massa grus, och riktigt torr jord. Allt det hällde jag ut i diket vid upphittningsplatsen. Sen tog vi in dem i bilen och tog hem dem.

Efter rengöring såg jag att de inte har något hål i botten (men de har små filt-tassar under).

blomkruka
Kruka undersida. Foto: ©nini.tjader.2016
Krukorna hade varsin bit gaffa-tejp över det halvgenomskinliga hålet i botten. Krukorna hade också någon slags hemgjord bevattningsslang nerstucken i det torra. Dessa behöll jag inte. "Hålet" – som inte är något hål – ser ut att vara av någon slags armerad plast eller glas. Det släpper inte, vad jag kunnat se när jag testade, igenom något vatten.

blomkruka
Krukans insida innan rengöring. Foto: ©nini.tjader.2016
Man ser tydligt "hålet" även när man tittar från insidan av krukan. Krukan är grå på insidan nästan hela vägen upp. Utsidan ser ut som terrakotta. Är det egentligen en betongkruka? Med terrakotta-utseende…

Frågan är, ska man, kan man?, borra sig igenom hålet för att få ett riktigt hål där? Eller riskerar krukan då att spricka?

Jag tycker de var ett fynd, helt gratis där på den lokala återvinningen. Men de behöver ju hål i botten. Får väl försöka med en av krukorna… Förhoppningsvis håller den att borra i.

Uppdatering 2016-07-24


blomkruka
Ena krukans stora hål. Foto: ©nini.tjader.2016
Visst höll de att borra i (med största betongborren och maskeringstejp på mitten för att borren inte skulle glida åt sidorna, och för att markera mitten).

Det ena hålet blev stort och den fastsatta halvgenomskinliga delen lossnade tillsammans med den grå färg (?) som höll fast den. Lite av terrakottan följde också med, men inte allt för mycket. Det andra hålet blev litet och materialet i hålet är fortfarande kvar och det grå vägrar lossna.

Det får duga. Nu kan de användas med fat.

blomkruka
Andra krukans lilla hål. Foto. ©nini.tjader.2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar