2016-07-27

Mitt fikonträd

fikonträd, figtree
Mitt fikonträd förra året. Foto: ©nini.tjader.2015

Jag har ett fikonträd. Köpte det förra året, i början av sommaren, hos Granit.

fikonträd, figtree
Mitt fikonträd förra året. Foto. ©nini.tjader.2015

Det stod ute över sommaren på min uteplats.

fikonträd, figtree
Mitt fikonträd i vardagsrummet. Foto: ©nini.tjader.2016

När det började bli kallt, någon gång i oktober, fick det flytta in i vardagsrummet, där det fick extra belysning av en riktigt blomlampa som jag köpte på en trädgårdsmässa våren 2015.

fikonträd, figtree
Mitt fikonträd i vardagsrummet. Foto: ©nini.tjader.2016

Efter en tid i vardagsrumsfönstret fick fikonträdet några fikon. Visade sig att det var ett självbefruktande fikonträd. Det finns tydligen såna sorter. Fikonen mognade långsamt. Till slut gick de att "skörda". Ett av dem var oätligt, tre gick att äta, men var ganska torra och tråkiga.

fikon, figs
Fikon. Foto: ©nini.tjader.2016

När värmen kom i våras/början av sommaren i år, fick fikonträdet flytta ut igen på uteplatsen. Det skulle ju tåla ganska kalla nätter var det någon som skrev någonstans. Det fick omedelbart två nya fikon när det kom ut.

fikonträd, figtree
Fikonträdet i maj 2016. Foto. ©nini.tjader.2016

Vad det inte tålde var den riktiga solen. Den gick hårt åt löven.

fikonlöv, figtreeleaf
Solbränt fikonlöv. Foto: ©nini.tjader.2016

Ett blad skadades svårt av solen och föll så småningom av. Därefter har många fler blad fallit av. Men samtidigt fick det ytterligare två fikon. De mognade ganska snabbt jämfört med förra omgången. Ett blev dåligt och föll av. Det andra blev också dåligt och var oätligt. Jo, jag vet, fikonträd är lövfällande. Men jag trodde inte att de tappade löv på våren… Det hade ju inte tappat några på hela vintern inomhus.

fikonträd, figtree
Mitt fikonträd 2016. Foto:©nini.tjader.2016
Fikonträdet har nu stått där på uteplatsen utan att växa och utan att tappa fler blad (löv?) på ett tag tills i förra veckan. Då planterade jag om det i en större självbevattningskruka eftersom rötterna började krypa ovanpå jorden i gamla krukan. Ny jord (helt vanlig trädgårdsjord), mer plats om fötterna. Och flyttade om det lite på uteplatsen så det skulle få mer ljus. Nu är det ju acklimatiserat till solen…

fikonträd, figtree
Nya fikonlöv. Foto. ©nini.tjader.2016

Nu, en dryg vecka efter omplanteringen, har det äntligen börjat växa och se ut som om det trivs igen. Den senaste tidens värme kanske också gjort en del till det. Nu kommer det nya blad, äntligen.

fikonträd, figtree
Nya fikonlöv på G. Foto: ©nini.tjader.2016

Nu väntar jag bara på att det ska bli lika fint som det var förra året… Med fler blad så…Men lika tätt med fikonlöv som förra året blir det nog tyvärr inte.

fikonträd, figtree
Mitt fikonträd 2016-07-26. Foto: ©nini.tjader.2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar