2021-10-28

Att reklamera något är inte helt lätt

Trasigt tandborsthuvud. Foto: ©nini.tjader.2021

Att reklamera något är inte helt lätt. Jag förstår att folk oftast inte gör det. Jag brukar inte alltid göra det heller. Men när jag råkade ut för samma sak för en andra gång… då gjorde jag det.

I det här fallet handlar det  om ICAs 2-pack refill tandborsthuvud till Oral-B elektrisk tandborste. Det har hänt en gång förut. Nu hände det igen. Det som hände var att den inre delen av tandborsthuvudet efter några veckors användning lossnade och satt fast på tandborsten. Yttre delen med borsten var helt lös.

Så jag reklamerade på ica.se hemsida den 17 oktober. De har en funktion där för reklamationer och man får svara på och fylla i en massa frågor. Det var ju smärtfritt.

Några dagar efter att jag reklamerat fick jag ett mail som bad mig skicka in en bild på den trasiga produkten. Som tur vara hade jag tagit en bild, den ovan. Skickade in den.

Några dagar senare fick jag ett nytt mail som bad mig maila in numret på pin-koden på baksidan av förpackningen. Som tur var hade jag inte kastat förpackningen. Så mailade över numret.

Sen kom de tillbaka och frågade vad jag hade betalat. Det minns jag ju inte och hade inte heller kvittot kvar. Vilket jag meddelade dem.

Sen fick jag ett mail tillbaka som bad mig ta fram batch-numret på tandborsthuvudet. Som skulle finnas inne i den del som lossnat. Den delen hade jag inte kvar. Hur länge spar man på defekta prylar? Kollade i dess tvilling som nu är det borsthuvud jag använder. Där syntes inget nummer. Och jag var inte beredd att ha sönder den för att kolla om det fanns något nummer i den. Vilket jag skrev till dem. Jag skrev också att nästa gång köper jag inte deras borsthuvuden utan original hos Rusta eller Clas Ohlson.

Sen hörde jag inget på flera dagar. Sen  kom det ett mail den 26 oktober som sa att de mottagit min reklamation.

"Tack för din återkoppling.

Feedback från våra kunder är väldigt viktigt för oss och ger oss möjlighet att informera våra leverantörer om kvalitetsbrister som denna. Kompensation i form av ett presentkort för produkten du reklamerat kommer att skickas brevledes till den postadress du angett och är dig tillhanda inom 14 dagar. ".

Nu väntar jag på presentkortet. Vilket belopp det blir vet jag inte just nu.
Under tiden har jag köpt nya borsthuvuden på Clas Ohlson. Det jag använder just nu kan ju gå sönder när som helst.

Men jag förstår att folk inte reklamerar. Tar lång tid och är omständligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar