2021-11-01

Novissweater för tredje gången

 

Novis Sweater nummer 3. Foto: ©nini.tjader.2021

Den är klar nu, Novis Sweater nummer tre. Mönster: Petite Knit. Garn: Tynd œkologisk uld från hyggestrik.dk. Stickor: nummer 4.

När jag repade upp Big Birdy för ett tag sedan beslöt jag mig för att göra Novis sweater av garnet istället. Jag har gjort den två gånger tidigare och tycker det är ett fantastiskt bra mönster. Väldigt mycket slätstickning, men…

Här finns min första version.

Här finns min andra version.

Det här garnet är ganska tunt, ekologisk lammull. Och jag stickar med rundstickor nummer 43. Tröjan har resårer i vriden resår och kanten nedtill på ärmar och kropp är en i-cord.

Resårer och i-cords. Foto: ©nini.tjader.2021

När man stickar randigt kan färgbytena bli hackiga. Här är det 2 varv med en färg och sen 2 varv med nästa färg. För att inte få färgbytena hackiga i randen använder man en teknik som heter "jogless stripes". Det finns många beskrivningar på nätet för hur man gör dem. Jag använde den här.

Halskanten. Foto: ©nini.tjader.2021

Jag avstod från att göra en i-cord på halskanten. Där är det bara vriden resår, och något kortare än i beskrivningen.

Hur man gör en i-cord finns det också många beskrivningar för på internet. Den här till exempel. En del gör den över 4 maskor, Jag gör den över 3 maskor.

Färdig tröja. Foto: ©nini.tjader.2021

Jag är nöjd med resultatet. Tröjan är nu tvättad i ullprogrammet i maskin, 40 grader. Den torkade snabbt.

Här lite bilder på processen.

2 oktober 2021. Foto: ©nini.tjader.2021

4 oktober 2021. Foto: ©nini.tjader.2021

Markörerna sitter på de varv där jag gjort ökningar på oket enligt beskrivningen.

9 oktober 2021. Foto: ©nini.tjader.2021

Här har jag hängt av ärmarna på två rundstickor till och påbörjat kroppen.

14 oktober 2021. Foto: ©nini.tjader.2021

Här har kroppen nästan hunnit ned till resårkanten i nederkanten.

16 oktober 2021. Foto: ©nini.tjader.2021

Här är nederkanten klar och avmaskning gjord med i-cord. Ingår inte i originalbeskrivningen.

Färdig nederkant. Foto: ©nini.tjader.2021.

19 oktober 2021. Första ärmen på G. Foto: ©nini.tjader.2021

Ärmarna på den här tröjan stickas helt rakt uppifrån och ner. Inga minskningar. Man tar ihop på varvet innan resårkanten.

20 oktober 2021. Foto: ©nini.tjader.2021

Här syns färgbytena med jogless stripes uppe vid axeln. Efter tvätt syns de knappt alls.

24 oktober 2021. Foto: ©nini.tjader.2021

Andra ärmen på G. Det är SÅ tråkigt att sticka runt-runt-runt… Behövs ett bra TV-program. I mitt fall blev det hela Kastanjemannen på Netflix. Mycket bra serie.

30 oktober 2021. Klar. Foto: ©nini.tjader.2021

Den 30 oktober blev den klar. Ljuset var obefintligt i princip, så svårfotat.

Färdig tröja 30 oktober 2021. Foto: ©nini.tjader.2021

Att fota den färdiga tröjan på mig själv är inte helt lätt. Den här är fotad innan jag tvättade den.

Färdig tröja 30 oktober 2021. Foto: ©nini.tjader.2021

31 oktober 2021. Färdig och tvättad. Foto: ©nini.tjader.2021

Tröjan är tunn och lätt. Väger totalt 190 gram. Kommer att använda den med en tunn t-shirt under.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar